Tientallen vrijwilligers helpen bij inrichting nieuwe opvang INLIA

Van diaken tot sportgoeroe, van wethouder tot vicevoorzitter van de Raad van Kerken in Nederland, van arts tot student: allemaal springen ze bij om INLIA’s nieuwe Gasthuis in te richten. 270 gasten komen er straks in de Groninger opvang; dat betekent evenzoveel bedden, kasten, stoelen en tafels monteren. Plus receptie, spreekkamers etc, want er wordt straks natuurlijk met de gasten gewerkt aan een nieuwe toekomst.

Iedere dag nieuwe vrijwilligers

Het zijn te veel vrijwilligers om op te noemen. Een bonte stoet mensen, van jong tot oud, steekt deze weken de handen uit de mouwen. Iedere dag weer ‘een nieuwe lading’. Ze komen uit alle hoeken en gaten, constateert INLIA’s bestuursvoorzitter Jan Eggink. “Het bestuur is daar zeer dankbaar voor.”

In het nieuwe pand vangt INLIA straks maximaal 270 dakloze asielzoekers op en werkt met hen aan échte oplossingen: bestendige terugkeer naar eigen land, legale vestiging in een ander land of in Nederland. De opvang wordt sober, maar fris en nieuw. Moet allemaal wel ingeruimd worden, terwijl de bouw nog gaande is.

De gangen bezemen

In het eerste weekend staat de vicevoorzitter van de Raad van Kerken in Nederland, Kees Nieuwerth, dan ook de gangen te bezemen. Hij herinnert zich het allereerste tentenkamp van INLIA, waar de algemeen secretaris van de RvK destijds, Ineke Bakker, aandacht vroeg voor dakloze asielzoekers. “Zo begon het. En nu sta ik hier in de nieuwbouw van het INLIA Gasthuis Groningen. Mooi om mee te maken.”

Groninger gemeenteraadslid Koosje van Doesen (D66) is hier omdat ze probeert dáár te zijn waar het om gaat in de aandachtsgebieden die zij in de gemeenteraad heeft. ”Want in het stadhuis sta je ver af van de werkelijkheid.” En zo staat zij hier te bezemen. En kijk: vechtsportgoeroe Raoul de Thomis, een absolute ster in de wereld van Pencak Silat. Waarom doet hij vrijwilligerswerk bij INLIA? “Een goed doel, toch?”, zegt De Thomis eenvoudig.

Oplossingen waar samenleving beter van wordt

Wethouder Pepijn Vemer van de Drentse gemeente Tynaarlo - die hier op een middag tafels monteert - vindt het zijn taak als wethouder om hier te zijn. Want waar draait het nou om in het openbaar bestuur, zegt Vemer: “Dat je helpt oplossingen tot stand te brengen waar de samenleving beter van wordt.”

Geen woorden maar daden, is Vemers motto. En kennelijk dat van alle vrijwilligers hier; kerkelijke vrijwilligers, studenten van het Internationale Rode Kruis, mensen van Stichting Present, senioren van genootschap de Odd Fellows; te veel om op te noemen. Ze krijgen eerst een rondleiding met uitleg voor wie deze opvang is bedoeld en hoe hier met de gasten gewerkt wordt.  “Echt heel fijn, zo weet je waarvoor je het doet”, reageert een van hen, die later INLIA-directeur John van Tilborg nog bedankt voor de fijne dag.

Gedragen door de gemeenschap

Van Tilborg is geroerd door alle warme reacties en door de enorme opkomst. Wat hem het meest raakt: “Dat we gedragen worden door de gemeenschap. Iedere dag weer staat hier een grote ploeg mensen klaar. Van alle leeftijden, uit alle lagen van de samenleving. Dat stimuleert ongelooflijk.”

Stichting INLIA biedt hulp aan (individuele) asielzoekers en ondersteunt en adviseert kerken hoe zij deze mensen hulp kunnen bieden. Kerk in Actie steunt hun werk.

Lees ook:

Volgens schattingen leven er in Nederland 30.000 migranten zonder verblijfsvergunning. Velen van hen zijn arbeidsmigranten, anderen zijn na een mislukte asielprocedure in Nederland gebleven, bijvoorbeeld omdat het land van herkomst hen niet meer accepteert. Wie ongedocumenteerd in Nederland leeft, heeft maar weinig rechten. Bovendien is er altijd de angst om opgepakt en uitgezet te worden.

Blijf op de hoogte van Hulp en perspectief voor mensen zonder papieren