Voorbede voor slachtoffers van geweld in Intan Jaya, Papoea

In het gebied Intan Jaya in Papoea leven mensen in angst voor legeracties en geweld. Zij hebben hun toevlucht gezocht in de bergen en de bossen, maar ook in de kerk. Bid u mee om bescherming, kracht en troost?

Gebed

Heer, wij bidden voor de mensen in het gebied Intan Jaya in Papua. Zij leven in angst voor legeracties en hebben hun toevlucht gezocht in de bergen en de bossen, maar ook in de kerk. Wil bij hen zijn in hun angst en ontbering. Wil de katholieke pastor, die hen opvangt, bijstaan in zijn gastvrijheid en zorg voor al deze mensen op zoek naar hulp en bescherming.

Wij bidden u om inzicht en wijsheid bij regering en legerleiding, dat zij inzien dat geweld tegen onschuldige burgers niet de weg is die leidt tot een oplossing voor dit conflict.

En wij bidden U ook om kracht en troost voor onze partnerkerk in Papua, de GKI en de vrouwenorganisatie P3W met wie wij verbonden zijn; dat zij in tijden van spanning en geweld van betekenis kunnen zijn voor hun leden en allen daaromheen.

We bidden U om vrede en verzoening; en om Uw nabijheid bij de mensen die lijden onder dit conflict.

Achtergrondinformatie

De politieke strijd in Papoea - het voormalig Nederlands Nieuw Guinea - voor een betere wetgeving voor het zelfbeschikkingsrecht voor Papoea's, wordt ver van stedelijke gebieden uitgevochten in een bergachtig gebied Intan Jaya. In het najaar werden hier onder andere een predikant en een katholieke catecheet gedood door het leger. Als reactie op al dan niet reële dreiging van een kleine groep gewapende “onafhankelijkheidsstrijders” (TPN PB of West Papua National Liberation Army) is de militaire aanwezigheid in het gebied flink opgevoerd en worden burgers vermoord terwijl anderen het gebied ontvluchten. Zo werden er op 15 februari drie broers vermoord binnen in een gezondheidspost, waar ze naartoe waren gegaan voor de medisch behandeling van een van hen, die een schotwond in zijn arm had. Op 27 februari werd een 36 jarige man doodgeschoten. Volgens de dorpsbewoners een dove en een beetje verwarde man, die nog rondscharrelde in het dorp waaruit andere bewoners al waren gevlucht. Hij had niets te maken met onafhankelijkheidsstrijders. Op 6 maart werd een 17-jarige scholier doodgeschoten. Ondertussen hebben rond de 700 dorpelingen van verschillende dorpen al sinds 10 februari hun toevlucht gezocht in de katholieke kerk van het dorp Bilogai, uit angst voor represailles van het leger, nadat de onafhankelijkheidsstrijders een handelaar hadden vermoord. Andere dorpelingen zijn de bossen en bergen in gevlucht, wat hulpverlening moeilijk maakt. Voor zover bekend onderneemt de regering nog geen initiatieven om vrede en veiligheid voor de bewoners van het gebied te herstellen.

Overal in West Papoea zijn vrouwen actief betrokken bij de ontwikkeling van hun land en volk. Dat is hard nodig maar niet vanzelfsprekend in een maatschappij, waar vrouwen traditioneel voorbestemd zijn tot een leven binnenshuis. Veel van hen zijn nauwelijks opgeleid. Het vormingscentrum P3W leidt vrouwen op, zodat ze vol zelfvertrouwen kunnen bouwen aan de kerk en de samenleving.

Blijf op de hoogte van Sterke vrouwen in de kerk (Papoea)