Hulp aan vluchtelingen bij de Pools-Wit-Russische grens

Sinds 8 november zitten minstens 2.000 migranten uit het Midden-Oosten vast aan de grensovergang tussen Polen en Wit-Rusland. De afgelopen weken zijn in het gebied zeker 12 mensen omgekomen, onder wie een jongetje van 1 jaar. Via de Pools-Lutherse Kerk helpt Kerk in Actie met hulpgoederen voor de mensen op de vlucht.

Jurjen de Groot, directeur Kerk in Actie: “Afgelopen week heb ik mensonterende beelden gezien van de situatie aan de Pools-Wit-Russische grens: mensen, op zoek naar veiligheid, maar geteisterd door extreme kou, uitputting, honger. Van collega’s van de Pools-Lutherse Kerk krijg ik berichten van kinderen die zonder ouders aankomen aan de Poolse kant van de grens.”

De migrantenkampen bij grens Wit-Rusland en Polen zijn op dit moment ontruimd en de migranten zijn naar een loods gebracht. Daar krijgen ze dekens, medicijnen en gekookte tarwe als voedsel. Deze tijdelijke opvangplaatsen zijn echter overvol en er is geen plaats voor iedereen.

Hulp via de Pools-Lutherse Kerk

De Pools-Lutherse Kerk probeert de mensen op de vlucht te helpen met hulpgoederen. Zij nemen hierin, samen met de Pools-katholieke en Pools-orthodoxe kerk, een moedige rol op zich, omdat dit in de Poolse samenleving niet zomaar wordt geaccepteerd. Kerk in Actie heeft de Poolse broeders en zusters bemoedigd door een gift over te maken om dit belangrijke werk te kunnen doen. De hulppakketten bevatten water, energierepen, gelhandwarmers, hygiëneartikelen, dekens en pyjama's.

Geroepen tot barmhartigheid

De Groot: “Als christenen zijn we geroepen om barmhartigheid te tonen aan mensen in nood en voor hen te zorgen. Ongeacht afkomst, religie of status. We kunnen niet onverschillig blijven voor het lot van hen die een nieuw leven willen beginnen, een leven zonder conflict, vervolging, ongelijkheid en sociale onrechtvaardigheid.”

Groen Licht voor vluchtelingenrechten

Mensen op de vlucht worden aan de Europese grens steeds vaker tegengehouden, zonder asiel aan te kunnen vragen in Europa. NGO’s en individuen die deze mensen in nood te hulp schieten, worden in de EU steeds vaker strafrechtelijk vervolgd. De Vereniging van Asieladvocaten (VAJN) vindt dat de EU hiermee de rechten van mensen op de vlucht schendt. Ze roepen op om op op 10 december, de dag van de mensenrechten, woningen en gebouwen groen te laten kleuren, in navolging van bewoners van Polen die langs de grens een groen licht aan hun huis hangen (Trouw, 14-11-2021) als teken dat migranten in nood daar terecht kunnen voor hulp.

Collecte voor vluchtelingenkinderen

Kerk in Actie voert in deze adventstijd actie voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Door de hopeloze situatie daar ontstaat nieuwe vluchtroutes richting Europa. Zoals de route via Wit-Rusland naar Polen. De situatie aan de Pools-Wit-Russische grens toont aan dat de situatie voor mensen op de vlucht niet alleen in Griekenland tot mensonterende situaties leidt.

Kerk in Actie blijft daarom pleiten voor een rechtvaardig asielbeleid, ook in Europees verband. Daarvoor benut Kerk in Actie de internationale netwerken, zoals ACT Alliance en CCME