Kerk in Actie helpt Ethiopië en Kenia bij ergste droogte sinds 40 jaar

Door de aanhoudende droogte in Ethiopië en Kenia gaan gewassen dood en sterven dieren, met honderdduizenden tegelijk. Voor meer dan 13 miljoen mensen dreigt honger. Kerk in Actie helpt de getroffen bevolking te helpen met water, voedsel en landbouwtraining.

Water, voedsel en medicijnen

“We installeren tanks om water op te slaan dat met vrachtauto’s zal worden aangevoerd. Aan ernstig ondervoede kinderenen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, delen we extra voedsel uit. Ook dieren helpen we met water, voedsel en medicijnen, zij zijn immers voor veel mensen hun inkomstenbron”, zegt Hilda Timmerman, relatiebeheerder voor Ethiopië en Kenia bij Kerk in Actie.

Nijpende situatie

Volgens de Verenigde Naties is de situatie in de Hoorn van Afrika sinds 1981 niet zo nijpend geweest. Omdat er ook in de komende tijd geen regen zal vallen, wordt het alleen nog maar erger. Naast het ledigen van de eerste nood, zet Kerk in Actie zich ook in voor structurelere vormen van hulp in klimaatgevoelige landen als Ethiopië en Kenia. “Denk hierbij aan landbouwtraining, bijvoorbeeld op het gebied van snelgroeiende gewassen met kleinschalige irrigatiesystemen”, aldus Timmerman.

Over Kerk in Actie

Kerk in Actie is het diaconale programma van de Protestantse Kerk in Nederland. Wereldwijd komt Kerk in Actie, samen met lokale kerken en organisaties, in actie tegen armoede en onrecht. De projecten van Kerk in Actie richten zich op mensen die slachtoffer zijn van rampen en conflicten, niet in vrijheid kunnen geloven en in armoede leven.

Door de klimaatverandering worden bepaalde delen van Ethiopië steeds vaker getroffen door langdurige droogte en heftige regenval. Vee sterft en oogsten mislukken. Veel mensen raken daardoor afhankelijk van voedselhulp. De Ethiopische kerk en hulporganisatie willen dat patroon doorbreken: ze leren Ethiopiërs zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Ze leren vruchtbare grond vast te houden, grond te irrigeren, nieuwe gewassen verbouwen die bestand zijn tegen droogte. Ze gebruik een weeralarm die aangeeft wanneer je het beste kunt planten en oogsten. Maar ook helpt de kerk mensen met andere bronnen van inkomsten, zodat ze minder kwetsbaar zijn als de oogst tegenvalt.