Blij met bezoek in de gevangenis

Bijna twintig jaar zat Edward vast in Latijns-Amerika. Ver van huis, ver van zijn familie. Sinds kort is hij vrij én terug in Nederland. Hij weet niet wat hij zonder de hulp van Stichting Epafras had moeten beginnen. Kerk in Actie ondersteunt dit werk.

“Edward zat lange tijd gevangen vanwege drugsvervoer. Hij heeft een zware tijd gehad waarin hij meerdere keren is overgeplaatst en steeds opnieuw moest wennen aan een nieuwe omgeving”, vertelt Matthijs Geluk, directeur van Epafras. “De laatste jaren zat hij in een uithoek van het land. Communiceren met zijn familie was moeilijk. Bezoek kreeg hij maar weinig.”

Papierwerk

Sinds kort is Edward weer in Nederland. Hij was al een aantal maanden vrij, maar er moest veel papierwerk geregeld worden om het land uit te kunnen. Edward: “Ik had geen geld voor een ticket. Mijn familie kon maar een deel bijdragen. Als Epafras niet had geholpen, had ik daar nog gezeten.”

Wat hem hielp in zijn tijd in de gevangenis, was structuur aanbrengen in zijn leven. “Eten, sporten, bidden: ik deed alles op vaste tijden. Nu ik weer in Nederland ben, merk ik dat het moeilijk is dit strakke ritme vol te houden.”

Op de bank

Edward heeft nog geen vaste woonruimte, hij slaapt bij familie op de bank. “Alles duurt hier lang. Je moet je inschrijven bij de gemeente en bij de verzekering. Maar voor alles is een DigiD nodig, daar moet ik eerst op wachten. Je hebt hier veel geduld nodig.”

Ook in Nederland krijgt Edward bezoek van een vrijwilliger van Epafras. Hij vindt dat heel waardevol. “Ik was in de gevangenis altijd erg blij als er een vrijwilliger langskwam. Ik zou niet weten wat ik zonder die hulp had moeten doen. Ik ben er enorm dankbaar voor!”

Omzien naar gevangenen

Jezus vraagt ons niet te oordelen, maar barmhartig naar hen om te zien. Daarom reikt Kerk in Actie (ex-)gevangenen, tbs-patiënten en hun familie een helpende hand om te werken naar herstel. Dat doet Kerk in Actie ook voor de meer dan 1.750 Nederlanders die vastzitten in buitenlandse gevangenissen door het werk van Stichting Epafras te ondersteunen. Geestelijk verzorgers van Epafras bezoeken gedetineerden om een luisterend oor te bieden en te praten over belangrijke levens- en geloofsvragen. Zo nodig biedt Epafras diaconale steun.

Geef voor dit werk

Lees ook:

In Nederland zijn ruim 33.000 mensen gedetineerd en zitten een korte of langere gevangenisstraf uit. Kerk in Actie ondersteunt diverse initiatieven die naar hen en hun familie omzien, hen bezoeken tijdens de detentie en een nieuwe kans bieden in de maatschappij.

Blijf op de hoogte van Omzien naar gevangenen