“Ik bad God om kracht zodat ik voor mijn broertjes en zusjes kan zorgen”

Een maatje voor gezinnen zonder ouders in Zambia

Nadat de ouders van Chisengo (19) uit Zambia overleden aan aids kreeg zij de rol van moeder voor haar jongere broertjes en zusjes. Geld had ze nauwelijks. Met hulp van Kerk in Actie kon ze haar eigen bedrijfje starten én kreeg ze een maatje aan wie ze advies kan vragen.

Bijna geen geld

Na het overlijden van haar ouders kreeg Chisengo de zorg voor haar oma en haar broertjes en zusjes. Het leven werd van het een op het andere moment erg zwaar voor haar. Ze had bijna geen geld voor een dagelijkse maaltijd op tafel, en schoolgeld voor zichzelf en de andere gezinsleden kon ze al helemaal niet betalen. “Soms at ik maar één keer per dag, alleen ontbijt.”

Helemaal alleen

In Zambia zijn 20.000 gezinnen - zoals de familie van Chisengo - met een tiener als gezinshoofd. Lange tijd zorgden opa’s en oma’s voor deze kinderen als hun ouders aan aids overleden. Maar als die ook overlijden, staan veel weeskinderen er alleen voor. De Raad van Kerken in Zambia stimuleert kerken om naar deze kinderen om te zien. Kerkleiders worden getraind en kinderen krijgen praktische hulp in het dagelijks leven. Kerk in Actie ondersteunt dit belangrijke werk.

Deze kinderen die plotsklaps de rol van moeder of vader van het gezin krijgen, staan er helemaal alleen voor: ze moeten het huishouden doen, voor een gezinsinkomen zorgen en de andere broertjes en zusjes financieel onderhouden. Hun eigen toekomst valt in duigen. Het lukt hen niet om schoolkosten te betalen en ze hebben zelf geen tijd meer om naar school te gaan. Ze leven vaak in extreme armoede. Ze werken als dienstmeisje, metselaar of visser, dagloner of verkopen iets op straat. Meisjes belanden regelmatig in de prostitutie.

Een maatje voor gezinnen

Geld alleen is vaak niet genoeg voor de jonge gezinshoofden. Deze kwetsbare jongeren hebben iemand nodig, die als een vader- of moederfiguur naar hen omkijkt. Daarom worden met hulp van Kerk in Actie Zambiaanse gemeenteleden en kerkleiders getraind hoe ze kinderen zoals Chisengo kunnen steunen. De kerk zoekt voor ieder kind een maatje, waarbij ze terecht kunnen voor zorg en advies.

Chisengo heeft haar leven weer meer op de rit: ze kreeg geld van de kerk om varkens te kopen en een training om een eigen bedrijfje te starten. “Ik bad tot God om kracht om voor mijn broertjes en zusjes te zorgen. Gelukkig gaat het nu erg goed. Ik heb varkens gekocht en kan ze met goede winst verkopen.”

Help mee

Door jouw steun kunnen meer kinderen financiële steun krijgen en worden meer maatjes getraind om alleenstaande kinderen zoals Chisengo terzijde te staan.

Geef voor dit werk

Bekijk de film over Chisengo:

Lees meer verhalen over dit project van Kerk in Actie:

Meer dan 20.000 gezinnen in Zambia zijn ouderloos. Gezinnen met kinderen onder de 18 als gezinshoofd. Lange tijd zorgden opa’s en oma’s voor deze kinderen, als hun ouders aan aids overleden. Maar als die ook overlijden staan veel weeskinderen er alleen voor. De Raad van Kerken in Zambia stimuleert kerken om naar deze kinderen om te kijken. Kerkleiders worden getraind en kinderen praktisch ondersteund.

Blijf op de hoogte van Maatjes voor gezinnen zonder ouders