‘Dit jaar willen we langs alle deuren in Middelburg’

Dick Hoeksema (69) is samen met Ernst van Hartingsveldt (62) collectecoördinator van de huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie in Middelburg. Beiden zijn begaan met het lot van vluchtelingen. “Daarom lopen we warm voor deze actie.” Hun ambitie is hoog: dit jaar willen ze langs alle deuren in Middelburg!

Vorig jaar begon het avontuur voor Dick. Na een telefoontje van Kerk in Actie of hij coördinator of collectant wilde worden, dacht hij na een nachtje slapen: ik wil de collecte wel organiseren hier. “Het kost tijd, maar ik doe het graag.”

Samen de klus klaren

Kerk in Actie koppelt coördinatoren aan het viercijferig postcodegebied waarin ze wonen. Dick: “Omdat Middelburg meerdere postcodegebieden heeft, was ik nieuwsgierig of ik collega-coördinatoren zou hebben. Via de diaconie hoorde ik dat een andere coördinator ook contact zocht. Dat was Ernst. Via de koster kwamen we op het spoor van Leo Adriaanse. Zo zijn we met z’n drieën aan de klus begonnen. We hebben Kerk in Actie gevraagd om alle postcodegebieden van Middelburg aan ons toe te kennen. Zo gezegd, zo gedaan!”

Via het kerkelijke netwerk hebben Dick, Ernst en Leo zo veel mogelijk collectanten geworven. “We maakten gebruik van onze kerkbladen om collectanten te werven en om de collecte onder de aandacht te brengen”, vervolgt Dick. “Maar het werkt toch het beste als je mensen persoonlijk vraagt. Uiteindelijk deden 92 collectanten mee. Iets om heel dankbaar voor te zijn!”

Telteam

Dick, Ernst en Leo hadden naast collectanten ook een telteam samengesteld. “Begin december - toen dat nog net kon voor de lockdown - hebben we een avond georganiseerd in een kerk. Collectanten leverden daar hun bus in, en het geld werd geteld door de mensen van het telteam. Binnen een paar uur was alles gedaan. Het was gezellig en ook nog eens reuze efficiënt. Aan het einde van de avond konden we de totaalopbrengst aan de collectanten laten weten.”

Als collectecoördinator kon Dick met al zijn vragen terecht bij het collecteteam van Kerk in Actie. “Dat helpt heel goed”, vertelt hij. “We kregen veel informatie aangereikt, zoals posters, flyers en voorbeeldberichten voor het kerkblad. Aan ons als coördinatoren de taak om dit in de plaatselijke omstandigheden te gieten. Daarnaast werft Kerk in Actie zelf ook collectanten, dat was voor ons ook heel welkom.”

Meedoen voor vluchtelingen

Het collectedoel was de grote drijfveer achter het werk van Dick, Ernst en Leo. “Kerk in Actie geeft op deze manier handen en voeten aan het delen van een stukje welvaart met onze naasten”, vindt Dick. “Daarom lopen wij warm voor deze actie. Het is zo schrijnend om te zien hoe wij in Europa omgaan met vluchtelingen, kwetsbare mensen die op zoek zijn naar een klein beetje veiligheid. In Nederland is het nauwelijks nieuws meer, maar de schrijnende situatie blijft. Wij trekken ons terug in onze veilige wereld. Het is verschrikkelijk dat dit naast elkaar kan bestaan. Het is goed om mensen wakker te blijven schudden.” Dick realiseert zich dat het misschien maar een druppel op een gloeiende plaat is. “Maar voor mensen die die druppel krijgen, is het heel belangrijk. De kring van invloed die we wel hebben, moeten we benutten om iets te doen voor kwetsbare medemensen.”

Goed gelopen

In 2021 gaan Dick en Ernst samen verder. De lat ligt hoog: dit jaar willen ze alle deuren langs in Middelburg. Daarvoor zijn 180 collectanten nodig. Naast een collecteteam en een telteam wil het tweetal ook een bussenteam organiseren voor het rondbrengen van de collectebussen. Ze gaan met frisse moed van start, het werk geeft hen veel voldoening. “De contacten met mensen en het feit dat je samen iets goeds kunt doen, geven het gevoel dat je met elkaar een steen in de rivier aan het verplaatsen bent”, aldus Dick. “Als je merkt hoe alles in elkaar valt, de collecte, de telavond, alle mensen die helpen: geweldig! Men vindt het gewoon leuk om mee te doen. Als je dan hoort dat je het goed gedaan hebt, zijn we dik tevreden.”

Ook meedoen?

Gammele tenten. Extreme kou of juist ondraaglijke hitte. Onveiligheid, gebrek aan schoon drinkwater, medicijnen en sanitaire voorzieningen. En misschien wel het ergst van alles: de uitzichtloosheid, het jarenlange, onzekere wachten. Dat is de realiteit waarin duizenden kinderen in Griekse vluchtelingenkampen opgroeien. Wij gunnen hen een beter leven! Daarom komen we in actie en organiseert Kerk in Actie op 22 t/m 27 november 2021 opnieuw een huis-aan-huiscollecte voor vluchtelingenkinderen in Griekenland.

Wilt u de collecte organiseren in uw wijk of dorp? Meld u aan via kerkinactie.nl/coordinator.

Of meld u aan als collectant en loop een paar straatjes mee in uw eigen wijk. Aanmelden kan via kerkinactie.nl/collectant

Lees waarom Sanne (16) mee doet als collectant: