Duurzame groenteteelt in gemeenschappelijke moestuin

De arme en onveilige Chocó-regio in Colombia kent een enorme biodiversiteit, maar kampt ook met illegale houtkap, mijnbouw en geweld van rebellen, paramilitairen en drugsmaffia. De overwegend zwarte bevolking heeft nauwelijks rechten, en vaak geen eigen grond. In het dorp Tanando, dat tien jaar geleden landrechten kreeg, verbouwt een groep vrouwen biologische groenten in een gemeenschappelijke moestuin.

Cocomopoca, partner van Kerk in Actie, komt op voor de rechten van de inwoners van deze regio. Mede door de inzet van Cocomopoca kreeg een aantal dorpen voor het eerst collectieve landrechten (landrechten per dorp, niet per individu).

Goudmijnen

In het dorp Tanando heeft de dorpsgemeenschap een deel van deze collectieve grond beschikbaar gesteld aan een groep vrouwen om te gebruiken als groentetuin. Deze vrouwen zijn allemaal alleenstaand en zorgen als hoofd van hun gezin voor hun kinderen of kleinkinderen. Ze werken allemaal als dagloner in en van de goudmijnen in de buurt, maar dit biedt hen een zeer onzeker inkomen.

Niets bijzonders?

Nu hebben ze een groentetuin! Het lijkt niets bijzonders, een groentetuin. Toch is dat het wel: in deze regio is de teelt van eigen groente grotendeels verloren gegaan, mede omdat mensen lang geen eigen land hadden. Daardoor kwamen veel groenten van buiten de regio. "Groenten die van buiten komen zijn echter erg duur, omdat er maar zo weinig wegen zijn. Daarom is het beter en goedkoper als we het zelf verbouwen", vertelt een van de vrouwen.

Cassave en bakbanaan

In de moestuin verbouwen de vrouwen biologische groenten, zonder chemische kunstmest. De groentetuin draagt zo bij aan gezonde, betaalbare voeding.  "We zijn twee maanden geleden begonnen. Je zult zien dat we volgend jaar volop groenten verbouwen en dat we zelfs tomaten en pepertjes kunnen verkopen!"

De Chocó-regio in Colombia is één van de armste en meest onveilige gebieden van Colombia. De bewoners van deze regio zijn meestal zwart. Zij worden in Colombia ernstig gediscrimineerd. De regio heeft een enorme biodiversiteit, maar kampt ook met illegale mijnbouw, houtkap en geweld van rebellen, paramilitairen en drugsmaffia. De lokale bevolking zit altijd klem tussen deze groepen. Cocomopoca, partnerorganisatie van Kerk in Actie, helpt inwoners van deze regio om via duurzame landbouw, met goed bosbeheer, hun inkomen te verhogen.

Blijf op de hoogte van Duurzame agrarische ontwikkeling door Afro-Colombianen