Goede opvang in Polen voor 60.000 Oekraïners

Met bijdragen vanuit Nederland via Giro 555 vangen partners van Kerk in Actie in Polen 60.295 Oekraïners op in zes opvangcentra. In deze Poolse centra werken veel Oekraïense vluchtelingen zelf mee. Ze zijn ervaringsdeskundigen en het geeft hen een inkomen en zinvol werk.

Van noodopvang naar buurtgericht centrum

Nu de oorlog langer duurt, verandert het werk in de centra. Een hulpverlener legt uit: “Waar we eerst vooral urgente noodhulp, psychische en financiële hulp boden, richten we ons nu meer op bescherming, sociale samenhang en onderwijs. We veranderen in een soort buurtcentrum, waar ook contacten met de Poolse gemeenschap gelegd worden.”

Week training om beter hulp te verlenen

In oktober 2022 kwamen 48 hulpverleners vanuit het hele land een week in Bytom bij elkaar om bijgeschoold te worden in hun psychosociale hulpverlening. Kathy Angi, een Amerikaanse pychosociale adviseur leidde de training samen met Timo Frilander, adviseur van het Finse bisdom Tampere. Kathy: “Ik reik hulpverleners ideeën aan hoe ze de Poolse gemeenschap kunnen betrekken bij de hulp die ze bieden aan Oekraïense vluchtelingen, die zich in een zeer moeilijke situatie bevinden.” Via de Bloem van Welbevinden wordt in beeld gebracht wat vluchtelingen allemaal nodig hebben om zich goed te voelen. Ook speelt men een overstroming na. Hoe handel je als hulpverlener en wat betekent dit voor een vluchteling?

Steeds meer contacten buiten het centrum

De Oekraïense Katija Kharytoniuk (37) kwam in maart 2022 met haar beide dochters in Polen aan. “Het is geweldig om hier hulpverleners van andere centra te ontmoeten. We bouwen vriendschappen op.” vertelt ze. De training is belangrijk voor haar om beter te beseffen waar de grens zit wat je als opvangcentrum doet en waar je vluchtelingen in contact brengt met anderen, buiten het centrum.

Zoon gesneuveld

Olga (48) vluchtte in maart vanuit Voznesenski in Oekraïne naar Polen. Ook zij woont met haar man, dochter en kleindochter in het opvangcentrum met gedeelde voorzieningen van de Evangelische kerk in Bytom. Ze werkt er als schoonmaakster. Haar twee zonen moesten in Oekraïne blijven om te vechten. De zoon op de foto is inmiddels gesneuveld.

Elkaar vertrouwen, volgen en leiden

Psychologe en lerares Engels Iryna Volkova, die in april 2022 met beide dochters in Polen aankwam, meent: “Als vluchtelingen hebben we zo’n training nodig om te weten hoe we ons verder kunnen ontwikkelen na de horror van de oorlog en hoe we werk kunnen vinden. We doen ook spellen waarin je elkaar moet vertrouwen. De ene keer moet je leiden en de ander keer volgen. De oorlog heeft me veranderd. Voor de oorlog was ik meer een volger, nu voel ik me meer een leider.”

Bedankt voor je steun, waardoor Oekraïense vluchtelingen opgevangen worden in Polen en hulpverleners getraind kunnen worden.

Foto's: Lutheran World Federation / Albin Hillert