Kojo en Kwame werkten als kindslaven in Ghanese visserij

Het kan gebeuren dat je moeder financiële problemen heeft en hulp van familie inroept. Dan is het fijn als een oom te hulp schiet. Je mag bij hem wonen en daar naar school gaan. Maar wat als je oom je dan aan het werk zet in de visserij? Dat overkwam de broers Kojo en Kwame uit Ghana, toen ze 8 en 10 jaar oud waren.

Geen school maar werk

Kojo en Kwame gingen samen met hun oom met de bus en met de boot op pad naar zijn dorp. Maar ze werden niet naar school gestuurd, maar gedwongen om van maandag tot en met zaterdag van ‘s ochtends tot ‘s avonds in de visserij te werken op het gigantische stuwmeer Lake Volta. Ze moesten naar vis speuren en zorgen dat de boot vrij van water bleef. En netten die vast zaten onder water los peuteren. Een zeer riskant karweitje. Ze kregen slechts twee maaltijden per dag. Als ze ziek waren mochten ze niet naar een dokter.

Gered uit slavernij

Twee jaar lang hoorden de broers niets van hun ouders. Ze mochten niet naar school en werden geslagen als ze niet hard genoeg werkten. Inmiddels zijn ze gered uit deze slavernij, maar hun weg naar herstel duurt nog wel even. Eerst konden ze bijkomen in een opvanghuis. Nu zijn ze weer herenigd met hun familie. Ze gaan weer naar school. Twee jaar lang worden ze gevolgd en wordt hun familie begeleid, zodat dit geen tweede keer zal gebeuren.

Op dit moment werken 20.000 kinderen onder dwang in de visindustrie. Een Ghanese organisatie van een voormalig kindslaaf wil daar een eind aan te maken. Aan iedere reddingsactie gaat maanden onderzoek vooraf. Het is niet makkelijk zoeken op een stuwmeer zo groot als de provincies Gelderland en Overijssel samen. In 2019 lukte het om:

• 59 kinderen te redden (11 meisjes en 48 jongens).
  • 150 kinderen woonden in het opvangcentrum (47 meisjes en 103 jongens),
  • 103 kinderen zijn teruggebracht naar verzorgers,
  • 100 families kregen financiële steun om zelf voor hun kinderen te zorgen,
  • 247 kinderen zijn actief gevolgd en begeleid
  • sociaal werkers hebben 2080 bezoeken gebracht om deze kinderen te kunnen volgen.

Helpt u meer kinderen bevrijden uit slavernij?

• De reddingsoperatie kost 543 euro per kind
  • Het kost 392 euro om een kind een maand lang op te vangen
  • Het kost 82 euro per maand om een kind te begeleiden na terugkeer

Bedankt voor uw steun voor dit werk via Kerk in Actie.
kerkinactie.nl/kindslavenghana

In Ghana werken naar schatting 20.000 kinderen en jongeren onder dwang in de visserij. De organisatie Challenging Heights zet zich in om deze kinderen te bevrijden, op te vangen en te herenigen met familie. Door voorlichting wil men nieuwe uitbuiting voorkomen.

Blijf op de hoogte van Stop kinderarbeid in de visserij