Ondanks conflicten werken jongeren in Myanmar aan zelfstandig bestaan

In het door conflict geteisterde Myanmar helpt Kerk in Actie kwetsbare groepen om in hun levensonderhoud te voorzien. Dat doen we samen met partnerorganisatie WCM. WCM ondersteunt jongeren, vrouwen met jonge kinderen en slachtoffers van geweld met trainingen. Daar leren jongeren en vrouwen landbouwgewassen te verwerken tot consumentenproducten. Door bijvoorbeeld pinda’s tot olie te verwerken of gember te drogen voor de verkoop, groeit hun inkomen en kunnen zij een zelfstandig bestaan opbouwen.

Conflict bemoeilijkt projectuitvoering

Bij de uitvoering van het project ondervindt WCM hinder van de huidige, ernstig verslechterde situatie in Myanmar. Sinds het leger in februari 2021 met geweld de macht overnam van de democratisch gekozen Aung San Suu Kyi is het geweld in Myanmar schrikbarend toegenomen. Er zijn regelmatig gevechten tussen het leger en lokale gewapende etnische groepen.

In de regio waar WCM werkt, de Lashio-regio, vinden regelmatig aanvallen en gevechten plaats. “De veiligheid van onze medewerkers is op dit moment onze grootste prioriteit”, vertelt een stafmedewerker van WCM. “Soms moeten we projectactiviteiten om veiligheidsredenen staken of opschorten. Ook mensen die onze activiteiten bezoeken kunnen risico lopen, bijvoorbeeld omdat zij daarvoor moeten reizen. Zij kunnen daardoor niet altijd aanwezig zijn.” Vooral voor jongeren heeft het geweld veel impact. “Zij lopen het risico gerekruteerd te worden door gewapende groepen, en trekken uit de dorpen weg naar de anonimiteit van nabijgelegen steden.”

Dit kon WCM afgelopen jaar doen

Ondanks het toenemend geweld heeft WCM in 2022 in tien dorpen haar activiteiten kunnen uitvoeren. In deze dorpen werden in totaal 47 groepen opgezet. Via deze groepen gaf WCM training in het verbouwen en verwerken van pinda’s, sojabonen, groente, rijst en veehouderij. In totaal namen 600 jongeren en vrouwen deel aan de trainingen.

Bij het vormen van deze groepen koos WCM er bewust voor om geen aparte jongerengroepen, maar gemengde groepen op te zetten. Dit zorgt ervoor dat jongeren meer geïntegreerd raken in de dorpsgemeenschap, en gezien en begeleid worden door volwassenen. Met deze aanpak hoopt WCM te voorkomen dat jongeren een makkelijk doelwit voor rekrutering zijn.

Ester verbouwt nu sojabonen

Een van de jongeren die een training volgde is Ester. Zij is 24 en ongetrouwd. In haar gemeenschap, de Lahu-gemeenschap, blijf je als ongetrouwde vrouw afhankelijk van je ouders. “Wij verbouwen rijst en mais, maar met ondersteuning van Kerk in Actie kon ik een training volgen in het verbouwen van sojabonen. Daar ontdekte ik dat sojabonen veel proteïne bevatten. Ik kreeg zaden, leerde hoe ik het gewas moet verbouwen, en hoe ik natuurlijke mest en insectenbestrijders kan maken. De helft van de opbrengst verkoop ik, de andere helft gebruiken we zelf. Ook mijn ouders werden bij de training betrokken. Daardoor kon ik met hen afspreken dat ik de inkomsten uit de verkoop zelf houd, om te investeren in de volgende sojateelt.”

Lees ook:

Blijf op de hoogte van Jonge mensen verbeteren hun landbouwproductie (Myanmar)