'Samen-zijn met onze familie vinden we het allerleukste aan dit project'

De coronacrisis slaat ook in Colombia hard toe. Sinds lange tijd is het land in lockdown en zijn mensen noodgedwongen thuis. Stichting Kleine Arbeider, partner van Kerk in Actie, gaat door met zijn belangrijke werk voor kwetsbare kinderen. Zusjes Laura (12) en María José (10) leerden zelf een moestuin aan te leggen, samen met de anderen uit het gezin.

Laura en María José wonen met hun moeder, stiefvader en twee broers, in de ‘Patio Bonito’ buurt in Colombia. Hun stiefvader is taxichauffeur en hun moeder bediende in een cafetaria.

Verhaal gaat verder onder foto

Laura verzorgt de moestuin

Verdrietige herinneringen

Ze hebben geen makkelijke tijd achter de rug. “Mijn echte vader sloeg mijn moeder heel veel. Toen ze scheidden was mijn moeder eindelijk verlost van het geweld en de pijn”, vertelt María José. "Ik kan me herinneren dat mijn vader mama ooit eens zo hard sloeg dat ze heel veel bloed had. Toen ging ik voor papa staan, zodat hij er mee zou stoppen.” Ook Laura heeft verdrietige herinneringen aan vroeger. “Mama heeft ons ooit eens twee dagen alleen gelaten, zo kon ze ontsnappen aan papa.” Gelukkig begrijpt ze nu ze ouder is beter wat er toen gebeurde. De zusjes zijn erg blij met hun stiefvader. María José: “Door hem heb ik zelfvertrouwen gekregen, hij behandelt ons altijd goed. Hij helpt ons en neemt soms lekkere snoepjes mee als hij terugkomt van zijn werk. Ik noem hem geen papa, maar ik hou wel van hem alsof het mijn eigen vader is. Hij geeft ons meer liefde dan onze echte vader.”

Sterk gebleven

Tijdens de lockdown kon de moeder van Laura en Mariá José niet werken. Daardoor brachten ze veel tijd met elkaar door. Er waren veel momenten van angst: “Iedere dag vertelde het nieuws weer dat er veel mensen stierven. Wij waren bang dat er ook mensen in onze familie zouden overlijden”, vertelt Laura. Het online studeren is ook moeilijk. María José: “Ik leer niet veel, omdat ik me niet goed kan concentreren thuis. Ik mis mijn klasgenoten en docenten.”

Verhaal gaat verder onder foto

María José bekijkt de gewassen

De zusjes zijn tijdens de lockdown terechtgekomen bij Stichting Kleine Arbeider, die onderwijs en educatieve activiteiten aanbiedt voor kwetsbare kinderen. Er zijn twee nieuwe initiatieven ontwikkeld waarbij alle gezinsleden van de kinderen betrokken zijn: 'Hoop zaaien', een cursus over hoe je een moestuin aanlegt en bijhoudt, en ‘Smaken die ons verenigen', een online kooktraining.

Dichter bij God

Laura en María José doen mee aan de ‘Tuin van Eden’ groep van de stichting. Daar leren kinderen het planten van groenten en kruiden en hoe ze cosmetische en medicinale producten kunnen maken van aromatische planten zoals eucalyptusolie en calendulazalf. De materialen hiervoor zijn bij de kinderen thuis geleverd. “Onze groep is heel cool. Juf Anngy liet ons een verhaal maken, ik vond het heel leuk om alle personages in het verhaal te verzinnen”, vertelt Laura. “Ook heb ik geleerd om samen te werken in een team en hoe belangrijk het is om voor het land te zorgen. Mijn tuin is heel erg mooi en binnenkort kan ik wat oogsten!” Mariá José is door de lessen dichter bij God gekomen. “We leerden hoe belangrijk het is je relatie met God sterker te maken en dat we positief moeten blijven denken en niet het negatieve moeten laten overheersen.” De familie van Laura en Mariá José doet ook mee aan het online kookproject. De zusjes genieten daar erg van. “Mama zorgt er altijd voor dat we tijd hebben om samen te koken en samen zijn met onze familie vinden we het allerleukste aan het project.”

Laura en Mariá José hebben een hechte band en hebben dezelfde dromen voor de toekomst. Laura wil criminoloog worden en María José detective. Zo kunnen ze samen alle mensen opsporen die anderen kwaad doen, bijvoorbeeld mensen die vrouwen en meisjes pijn doen. Daarnaast willen ze samen veel reizen om te leren over andere culturen.

Lees via deze link het uitgebreide verslag van het werk van Stichting Kleine Arbeider in 2020

Kom in actie voor kinderen in de knel

Veel kinderen en jongeren staan er alleen voor in het leven zonder de bescherming van volwassenen. Kerk in Actie zet zich in voor kinderen en jongeren in kwetsbare situaties, zoals Laura en Mariá José. Help je ook mee?

Help mee om het leven van kinderen in de knel te verbeteren

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. In Bogotá zet een stichting zich in voor kinderen en jongeren in een achterstandswijk vol criminaliteit. De medewerkers bieden hen een veilige plek en een toekomst. De kinderen leren samenwerken, conflicten oplossen, krijgen begeleiding om schooluitval te voorkomen en leren wat hun rechten zijn.

Blijf op de hoogte van Kinderen in achterstandswijk weerbaar maken