Vreedzame manifestaties in Colombia

Terwijl Colombia nog steeds hard getroffen wordt door Covid 19 denkt de regering een belastinghervorming door te kunnen voeren. Het is een hervorming die met name de arme bevolking en de lagere middenklasse zal treffen. Daarom wordt er vanaf 28 april een nationale staking afgeroepen en bijna in alle steden worden elke dag vreedzame manifestaties gehouden. Na een paar dagen zijn de hervormingen al van tafel maar de manifestaties gaan door omdat deze alleen maar de laatste druppel was die de emmer deed overlopen.

Veel militairen en politie

Het vreedzame protest wordt elke dag hardhandig de kop ingedrukt. Alsof er in 2016 geen vredesakkoord is ondertekend, blijft er geïnvesteerd worden in militairen en politie om het in te kunnen zetten tegen de eigen bevolking. Vooral de jongeren worden hard aangepakt en soms zelfs gewetenloos vermoord zoals we in een vorig bericht hebben geschreven.

De bevolking wil gehoord worden

Mensen zijn wanhopig, mensen hebben honger. Er is steeds meer werkloosheid en er is steeds meer geweld tegen de inheemse bevolking, boeren en mensenrechtenactivisten. Daarover willen ze in gesprek gaan met de president. Ze willen nu eens een keer echt gehoord worden.

Onze partners solidair met vreedzame demonstranten

Onze partner kerken in Colombia zoals o.a. de Doopsgezinde, de Baptistische en de Presbyteriaanse kerken en ook vredesgroepen laten weten solidair te zijn met de vreedzame manifestaties. Zij zien het als hun profetische taak mee te werken aan gerechtigheid en verzoening. De overheid zal moeten luisteren naar de wanhoop die leeft onder de bevolking. Zij brengen ook in herinnering de vredesakkoorden gesloten in 2016, de hoop die er toen leefde onder de bevolking dat er een einde zou komen aan het geweld en de jarenlange burgeroorlog.

Een waardig leven voor iedereen

God is een God van het leven. God wil een waardig leven voor iedereen en waardig leven is alleen mogelijk met een dak boven je hoofd, eten elke dag, toegang tot gezondheidszorg, werk en onderwijs.

Zij staan er niet alleen voor

Wij worden nadrukkelijk gevraagd als kerken en zusterorganisaties hen te ondersteunen met onze solidariteit en gebeden. Zij hopen daardoor gesterkt te worden en het uit te kunnen houden in deze gewelddadige dagen.

Jeannet Bierman

In Colombia komt nog veel seksueel misbruik voor, omdat mannen meer macht hebben dan vrouwen en veel Colombianen die rolverdeling normaal vinden. Kwetsbare jongeren, inheemsen, Afro-Colombianen en vluchtelingen uit Venezuela lopen extra risico. De organisatie Renacer beschermt en begeleidt kinderen en jongeren die het slachtoffer zijn van seksuele misbruik of dat dreigen te worden.

Blijf op de hoogte van Seksueel misbruik van jongeren stoppen