Tassen vol voor de Voedselbank

Met de actie ‘Samen tegen armoede’ staan kerkelijke gemeenten in heel Nederland, gefaciliteerd door Kerk in Actie, op tegen armoede in Nederland. Ook in de Utrechtse Domkerk werden voedselpakketten ingezameld. Diaken Matti Rookus: “Zo kun je iets doen voor mensen in je buurt die het moeilijk hebben.”

Een reikende hand

Aanleiding voor de actie is het aantal aanvragen bij de Voedselbank dat in het afgelopen jaar is gestegen tot 120.000 personen per week. De Voedselbank staat elke week weer voor de uitdaging om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. Daarom hebben protestantse gemeenten een reikende hand uitgestoken. Met de actie Samen tegen armoede verzamelen kerkelijke gemeenten door heel Nederland, gefaciliteerd door Kerk in Actie, de komende jaren extra producten voor de Voedselbank.

Delen met mensen om de hoek

Ook de protestantse Domkerk in Utrecht zamelt producten in voor de Voedselbank. De hele dag druppelen gemeenteleden van de Utrechtse Domkerk het monumentale kerkgebouw binnen met tassen vol spullen voor de Voedselbank. De verzameling houdbare producten wordt almaar groter.  “Wij vinden het belangrijk om oog te hebben voor mensen die het minder goed hebben”, vertelt diaken Matti Rookus. “Het mooie van deze actie is dat kerken in Nederland op een heel concrete manier kunnen delen met mensen die op dit moment weinig te besteden hebben. En dan ook nog bij ons om de hoek!”

Uit de schulden

Kerk in Actie kiest voor een duurzame aanpak in de strijd tegen armoede in Nederland. De acute nood wordt bestreden door het inzamelen van voedselpakketten voor de Voedselbank. Voor de lange termijn werkt Kerk in Actie samen met SchuldHulpMaatje Nederland om mensen te helpen uit de schulden te komen of te voorkomen dat ze daarin terechtkomen. Kerk in Actie ondersteunt SchuldHulpMaatje bij het opzetten van nog meer locaties in Nederland.

Doe mee met de actieweek

Van 6 tot 14 januari 2024 organiseert Kerk in Actie, samen met protestantse gemeenten in heel Nederland, een speciale actieweek om zoveel mogelijk voedsel voor de Voedselbank in te zamelen. Doet jouw gemeente mee? Lees hier welke producten het hardst nodig zijn bij de Voedselbank. Je kunt ook bijdragen aan de actie Samen tegen armoede door een gift te geven via de rode button. Heel hartelijk dank!

Geef nu

Lees meer over het werk van SchuldHulpMaatje en waarom Kerk in Actie dit belangrijke werk steunt: