Voor het eerst naar school na 3 jaar kinderarbeid

Slavernij bestaat nog steeds: rond de 20.000 kinderen werken in de visserij op het Voltameer in Ghana. James Kofi Annan werkte daar zelf ooit als kindslaaf, maar zet zich nu met zijn organisatie Challenging Heights in om dit te stoppen. Hij vangt kinderen als Kofi op, die op zijn 12e jaar voor het eerst naar school kan, omdat hij wist te ontsnappen uit zijn slavenbestaan. Straks wordt hij herenigd met zijn familie. Steun kinderen zoals Kofi.

Kofi belandde in de visserij toen hij nog maar 9 jaar oud was. Zijn moeder was alleenstaand ouder met vijf kinderen. Ze kon niet rondkomen en dacht dat Kofi een beter leven zou hebben als hij elders kon werken. Kofi werd meegenomen naar het Voltameer om daar als vissersjongen te werken. Hij werd geslagen met de peddel en kreeg geen eten als hij niet hard genoeg gewerkt had. Hij werkte iedere van 3 uur in de nacht tot ‘s avonds laat. Meestal kreeg hij maar twee maaltijden op een dag. Als hij ziek was moest hij doorwerken. Nooit kreeg hij medische zorg.

Nadat hij drie jaar onder deze mensonterende omstandigheden geleefd had, wist Kofi te ontsnappen. Hij viel overboord toen zijn meester hem weer eens met de peddel sloeg. Hij zwom naar de kant en rende heel hard weg, totdat hij bij een ziekenhuis belandde. Kofi’s baas zat hem achterna, maar kreeg hem niet op tijd te pakken en stopte de achtervolging toen hij hem het ziekenhuisterrein op zag rennen.

Kofi vroeg een van de bewakers om hulp. Die schakelde de politie in. Kofi belandde in het opvangcentrum van Challenging Heights. Kofi gaat nu voor het eerst in zijn leven naar school, waar hij erg zijn best doet. Hij kan korte zinnen schrijven, kent de vermenigvuldiging-tafels en beantwoord graag vragen in de klas.

Cijfers uit 2020 en 2021

Vanwege de corona-pandemie konden er in 2020 minder kinderen gered worden. Gelukkig kon dit werk in de tweede helft van 2020 weer hervat worden. In 2020 werden in totaal:

• 70 kinderen gered uit de visserij (56 jongens en 14 meisjes)
  • 88 kinderen opgevangen in het opvangcentrum (69 jongens en 19 meisjes)
  • 59 kinderen werden met familie herenigd
  • 238 kinderen die eerder herenigd waren werden gevolgd

Eerste helft van 2021 werden in totaal:

• 45 kinderen tussen tussen de 7 en 17 jaar gered uit visserij (35 jongens en 10 meisjes), afkomstig uit 19 verschillende dorpen.
  • Momenteel zijn er 92 kinderen in het opvangcentrum

Van oprichter James Kofi Annan verscheen recent dit (Engelstalige) filmpje:

Helpt u meer kinderen bevrijden uit slavernij?

• De reddingsoperatie kost 543 euro per kind
  • Het kost 392 euro om een kind een maand lang op te vangen
  • Het kost 82 euro per maand om een kind te begeleiden na terugkeer

Bedankt voor uw steun voor dit werk via Kerk in Actie.
kerkinactie.nl/kindslavenghana

In Ghana werken naar schatting 20.000 kinderen en jongeren onder dwang in de visserij. De organisatie Challenging Heights zet zich in om deze kinderen te bevrijden, op te vangen en te herenigen met familie. Door voorlichting wil men nieuwe uitbuiting voorkomen.

Blijf op de hoogte van Stop kinderarbeid in de visserij