‘Wij willen iets goeds doen voor andere kinderen’

De situatie van kinderen in Oekraïne gaat hen aan het hart. Daarom doet het hele gezin Van As uit Huizen mee met de huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie. Suzanna (12): “Wij krijgen zelf al zo veel in die tijd. Zo doen we op onze beurt iets voor kinderen die het niet zo goed hebben.”

Ze vinden het maar een kleine moeite om in de derde week van november langs de deuren te gaan. Als Jaap (43) op pad gaat met de collectebus, gaan zijn kinderen Suzanna (12), Janoah (10), Talitha (8) en Elisia (5) met hem mee. Zijn vrouw zorgt ervoor dat er bij thuiskomst warme chocomel klaarstaat. Ze collecteren in hun eigen buurt. “Het is een pluspunt dat we in onze eigen straat langs de deuren gaan”, vertelt Jaap. “Zo heb je gelijk even contact met de mensen in je wijk.”

Iets doen voor kinderen in oorlogssituatie

Het gezin doet nu al een paar jaar mee. “Onze coördinator Gerdine zocht collectanten. Toen ze vroeg of ik wilde meehelpen, hebben we als gezin ‘ja’ gezegd”, vertelt Jaap. “Het is een kleine moeite, en we helpen er kwetsbare mensen mee.” In de collecteweek lopen hij en de kinderen een middag met zijn allen, Jaap gaat op zaterdagochtend nog langs de deuren van de mensen die niet thuis waren. Zijn ervaring is dat de meeste mensen wel wat geven. “De meesten geven bijna automatisch wat muntgeld of scannen de QR-code voor een digitale gift, enkele mensen vragen eerst meer over het collectedoel”, zegt Jaap. “Dankzij de informatie die wij als collectanten van Kerk in Actie krijgen, kan ik ze snel uitleggen waar het geld terechtkomt.”

Een gezinsuitje

Ook de kinderen zijn enthousiast. “We krijgen al zo veel in deze tijd”, zegt Suzanna. “We mogen onze schoen zetten en op 5 december krijgen we cadeaus. Het voelt goed als je dan ook iets doet voor kinderen die het veel minder goed hebben dan wij. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om in oorlog te moeten leven.”

Janoah gaat dit jaar ook weer mee. “We hebben altijd erg veel lol als we met elkaar op pad gaan.” Zijn vader kan dat beamen. “We maken er echt een gezinsuitje van. In november is het al kouder buiten, maar als we thuiskomen wacht de warme chocomel.”

Voedsel, onderdak en psychosociale hulp voor kinderen in Oekraïne

Vergeet de kinderen in Oekraïne niet. Dat is de slogan die Kerk in Actie in 2024 gebruikt om aandacht te vragen voor de duizenden Oekraïense kinderen die lijden onder de oorlog in hun land. Kerk in Actie wil hun veiligheid, stabiliteit en psychosociale ondersteuning bieden. “Door de jarenlange contacten met Oekraïense kerken kan Kerk in Actie overal in het land hulp bieden”, vertelt relatiebeheerder Daan Verbaan. “Families krijgen voedsel- en zadenpakketten, zodat er toch eten op tafel is. Lokale kerken bieden tijdelijk onderdak aan gezinnen die alles moesten achterlaten. Kinderen hebben er een veilige plek om te spelen en krijgen psychosociale hulp om mentaal gezond te blijven of te herstellen van trauma’s.”

Help mee

Kerk in Actie zoekt voor de collecteweek - 18 t/m 23 november 2024 - nog veel collectanten in het hele land. Loop jij, net als de familie Van As in Huizen, ook een paar straten mee? Meld je aan via kerkinactie.nl/huisaanhuiscollecte.