Onderwerp

Kies voor een actieland

Als gemeente meer betrokken zijn bij het wereldwijde werk van de kerk? Kies dan voor een van de zeven actielanden van Kerk in Actie.

3 redenen om te kiezen voor een actieland:

1. Grotere betrokkenheid bij zending en werelddiaconaat

Door te kiezen voor een actieland bouwen gemeenteleden een band op met dit land. Kerk in Actie levert je inspirerende verhalen en materialen die goed laten zien waar en hoe de ondersteuning geboden wordt. Je bent hierdoor echt samen kerk in actie. We geloven in delen. Plaatselijk en wereldwijd.

2. Goed en actueel materiaal beschikbaar

Voor deze actielanden is meer en beter materiaal beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan nieuws over de projecten, korte video's en een magazine. Zo is het makkelijker om gemeenteleden beter te betrekken en op de hoogte houden.

3. Samenwerking met andere gemeenten mogelijk

Als meerdere gemeenten hetzelfde land steunen, kun je onderling (actie)ideeën uitwisselen, elkaar motiveren en samen optrekken. Samen kun je bijvoorbeeld een gast uit het actieland uitnodigen.

Wat ontvang je?

Per actieland zijn er materialen beschikbaar om het actieland en de projecten bij je gemeente onder de aandacht te brengen. Meld je je aan voor een actieland, dan ontvang je:
  • allereerst een mail met een startpakket, met onder meer een landenvideo (3 min) en vier projectvideo's (2-3 min).
  • vervolgens drie keer per jaar een mail met nieuwe materialen, zoals nieuws over de projecten, korte video's (1 min) vanuit het project of korte liturgische video's (1 min), zoals een bijbellezing, groet of het aansteken van een kaars.
  • ook is per actieland kindermateriaal beschikbaar voor de kindernevendienst.

Er is dus steeds mooi en professioneel materiaal beschikbaar om de tonen in de gemeente en op die manier de betrokkenheid te vergroten.

Meer weten?

Nieuwsgierig naar deze vernieuwde manier van projectsteun? Je Kerk in Actie-consulent kan je er alles over vertellen en helpt diaconieën graag op weg! Kijk voor de contactgegevens van de consulent in jouw regio op kerkinactie.nl/consulenten

Kies een actieland

Hieronder staan de zeven actielanden Door te klikken op een actieland, wordt duidelijk welke projecten bij dat land horen. Ook zijn hieronder enkele voorbeelden van materialen en video's met tips om met een actieland aan de slag te gaan te vinden.

De zeven actielanden:

Hoe kom je in actie?

Je kunt ervoor kiezen om alle projecten uit een actieland te steunen of er om beurten een of twee te kiezen. Je kunt een actieland het beste drie jaar steunen. Per land zijn er vier projecten geselecteerd, gericht op bijvoorbeeld kerkopbouw, armoedebestrijding, begeleiding van kinderen, landbouwverbetering of opvang van vluchtelingen.

Bekijk een webinar over de actielanden van Kerk in Actie

Voorbeeldmaterialen

Hieronder vind je enkele voorbeelden van actielandmaterialen.

Paaslezing vanuit Colombia:

Kaars aansteken vanuit Moldavie:

Het Onze Vader gezongen in Colombia: