3000 gezinnen meer te eten in Zuid-Soedan

Hoe overleef je in een land met langdurige burgeroorlog, zoals Zuid-Soedan? Na je vlucht zul je op de nieuwe plek weer in je eigen levensonderhoud moeten voorzien, zorgen dat je familie genoeg te eten heeft. Daarom kunt u via Kerk in Actie trainingen in landbouw en bijenteelt steunen en voorlichting over voeding en hygiëne. Een terugblik op 2020 in Zuid-Soedan.

Landbouwtraingen

In het eerste half jaar van 2020 werden landbouwgereedschap, lokaal geproduceerde zaden en groentezaden gekocht en uitgedeeld aan 451 gezinnen. Tijdens een 3-daagse training leerden 180 gezinshoofden moderne landbouwmethoden. Wat is hier geschikte grond? Hoe kun je de beste zaden selecteren? Hoe kun je ploegen? Hoe kun je een deel van je oogst verkopen?  Door de coronamaatregelen konden maar vijftien mensen per keer getraind worden. Men moest twaalf trainingen geven aan de eerste lichting van 180 boeren. In het tweede half jaar werden de overige deelnemers getraind.

Demonstratieboerderij

Ook werd de demonstratieboerderij opgezet. Het land werd met de hand bewerkt, omgespit en er werden verbeterde gewassen gekocht en geplant op een demonstratieveld. Hier wordt vooral cassave vermeerderd, een gewas dat lang bewaard kan worden en goed tegen droogte kan. De bouw van een vrouwencentrum in Maridi liep vertraging op door corona. De aannemer kon onder andere geen materialen meer invoeren. Dat zal later verder gebouwd worden.

Training in bijen houden

Acht groepen van elk acht leden leerden bijen houden: Hoe maak je bijenkorven? Hoe vindt je een geschikte plek voor de korven? Hoe werkt een bijenkorf? Wat doen bijen precies? Hoe houd je de bijenkolonie in stand? Hoe moet je honing oogsten? Hoe verwerk je honing? Hoe verpak je honing voor de verkoop? De honing is verpakt in 10 verschillende maten tussen 5 liter en een halve liter, zodat het betaalbaar is voor iedereen.

Plaatselijke timmerlieden

In Maridi verbeterden 16 plaatselijke timmerlieden de traditionele bijenkorven. James (52) was een van de deelnemers. Hij vertelt: ‘Met het geld dat ik hiermee verdiende kon ik het schoolgeld van mijn drie kinderen betalen en mijn zieke moeder laten behandelen. Ook kon ik een winkeltje aan huis beginnen.’

Sira (43) zegt: ‘Mijn moeder heeft nooit bijen gehouden, maar ik zie het als een middel om voor mijn gezin te zorgen. Ik kon van de inkomsten twee geiten kopen. Je hoeft weinig om te kijken naar geiten en kunt aan de melk en jonge geitjes weer geld verdienen.’

Training in vrede en verzoening

Ook waren er trainingen over vredes en verzoening. Wat is van vrede eigenlijk? Wat zijn de oorzaken en de gevolgen van de conflicten in Zuid-Soedan? Welke rol kunnen kerken en lokale leiders spelen om deze conflicten op te lossen?

Meer eten voor 3000 gezinnen

Dankzij het landbouwproject hebben nu 3000 gezinnen in de regio Magwi meer en beter te eten. Ze verbouwen meer voedsel en weten beter wat gezond is.

Dank voor uw steun voor dit werk in Zuid-Soedan!