'Als boeren zijn we de beschermers van Gods schepping'

Yabima, de diaconale organisatie van de kerk van Zuid-Sumatra, leert boeren hun land te verbouwen in harmonie met de natuur. Novi Suryadi is één van de boeren die deze werkwijze in de praktijk brengt.

"Als boeren zijn we de beschermers van Gods schepping." Novi Suryadi is boer in Zuid-Sumatra. Via Yabima maakte hij kennis met organische landbouw: het bedrijven van landbouw in harmonie met de natuur. "Organisch boeren gaat uit van vier principes: gerechtigheid, bescherming, gezondheid en ecologie. Van Yabima heb ik veel over deze principes geleerd en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik niet alleen moet denken aan het verhogen van mijn productie. Als dat mijn enige doel zou zijn, zou ik daar bijvoorbeeld chemische bestrijdingsmiddelen voor moeten gebruiken, en die zijn erg gevaarlijk voor het milieu en de mensen. God heeft onze grond toevertrouwd aan ons mensen, met het doel het te behouden voor een duurzame toekomst. Naar mijn mening is boeren een manier om de grond, en de planten die er groeien, te beschermen."

Dit deed Yabima in 2021

In 2021 kon Yabima, hoewel er nog een aantal coronabeperkingen waren, haar reguliere werkzaamheden weer oppakken. Yabima werkte met verschillende boerengemeenschappen in Lampung en Zuid-Sumatra.

Zo kregen in het dorp Sumber Harapan (Zuid-Sumatra) 15 volwassen en 8 heel jonge boeren een technische training in organische landbouw en veeteelt. Ook leerden en discussieerden zij over de sociaal-politieke positie van boeren en van de landbouw. In de provincie Lampung kregen boeren in de dorpen Kedaton en Rama Nirwana een vergelijkbare training. In het laatste dorp deden daar 21 mannen en 19 vrouwen mee.

In het dorp Purwo Kencono, eveneens in Lampung, ondersteunt Yabima boerengezinnen al meer dan 10 jaar. Yabima richt zich hier vooral op jongeren. In 2021 trainde Yabima een aantal jonge moslim-, christelijke, hindoeïstische en boeddhistische boeren. Ze kregen informatie over het sociale, culturele en politieke leven van boeren. Deze thema's werden uitvoerig en gezamenlijk besproken, waarna de deelnemers een technische training kregen in duurzame technologie, waaronder het maken van compost, vloeibare organische mest en biologische middelen voor ongediertebestrijding.

Duurzaamheid en onafhankelijkheid

Yabima bevordert organische landbouw niet alleen omdat het duurzaam is, maar ook omdat het boeren onafhankelijk maakt. Nyoman Artana, een jonge boer in Lampung, bevestigt dat: "Yabima benadrukt dat een boer onafhankelijk moet zijn, ik houd van die filosofie. Als boer wil ik niet afhankelijk zijn van partijen die mij van kunstmest voorzien. Via Yabima leer ik hoe ik landbouw en veeteelt kan combineren om mijn eigen organische mest te maken."

Het is niet eenvoudig om als boer in Zuid-Sumatra het hoofd boven water te houden. Veel boeren zijn arm en de verbouw van exportgewassen heeft de grond uitgeput. Yabima, de diaconale organisatie van de kerk van Zuid-Sumatra stimuleert boeren om voedselgewassen te verbouwen en hun land zo te bewerken dat de grond zich herstelt.

Blijf op de hoogte van Kerk versterkt werk en positie van boeren (Zuid-Sumatra)