Arbeidsmigrant Rajaratnam Bellapu: ‘God gaf me juist hier zijn goede nieuws’

Een paar jaar hard werken, veel geld verdienen en dan terug naar huis. Dat had Rajaratnam Bellapu voor ogen toen hij uit India naar Dubai vertrok. Vijftien jaar later werkt hij niet meer in de bouw, maar is hij voorganger van een bloeiende kerk.

Zwaar werk in de bouw

Rajaratnam Bellapu (44) werkte jaren als metselaar in de Golf, maar is nu voorganger. Zijn vrouw, zoon en dochter wonen nog in India. “In 2007 ging ik hier in Dubai als metselaar aan het werk bij de bouw van woontorens. Ik werkte zes dagen in de week, wel 12 tot 14 uur per dag. Het was zwaar, vooral in de extreem hete zomers hier. Later werd ik onderhoudsmonteur bij een grote hotelketen. Dat was veel beter vol te houden.”

Voorganger in migrantenkerk

“Omdat ik hier nieuwe mensen wilde leren kennen, ging ik met een vriend mee naar een gebedsbijeenkomst. Het raakte me, ik verdiepte me in de Bijbel en werd christen. Inmiddels ben ik voorganger van een lokale gemeente van arbeidsmigranten. Ik leid de wekelijkse kerkdiensten en doe bijbelstudies in labour camps. Mijn salaris wordt bij elkaar gebracht door de kerkleden. Het is niet veel, maar genoeg voor mij en mijn gezin in India.”

Gods goede nieuws

“Mijn vrouw en kinderen zie ik om de twee jaar. Ik mis ze enorm, maar via Skype houden we contact. Het leven hier brengt me ook veel. Ik kwam om snel geld te verdienen, maar God gaf me Zijn goede nieuws. Een rijkdom die ik nog niet kan bevatten.”

Wat Kerk in Actie doet in de Golfstaten

Via het Bijbelgenootschap in de Golf werkt Kerk in Actie samen met met duizenden lokale kerken in landen als Koeweit, Bahrein, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Arbeidsmigranten krijgen een bijbel in hun eigen taal, voorgangers krijgen trainingen om bijbelverhalen mondeling door te geven. Ook worden er audioplayers met bijbelverhalen in gesproken taal uitgedeeld. Zo is het goede nieuws ook bereikbaar voor migranten die niet of nauwelijks kunnen lezen. Dat geeft hoop en kracht in zware omstandigheden.

Geef voor het werk van Kerk in Actie in de Golfregio

Lees ook het verhaal van arbeidsmigrant Janardhan:

Miljoen arbeidsmigranten in de Golfstaten maken lange werkdagen om geld te verdienen voor hun familie ver weg. Veel van deze arbeidsmigranten zijn christen en willen graag meer weten over de Bijbel, maar kunnen zelf niet lezen. Kerk in Actie ondersteunt het Bijbelgenootschap in de Golfstaten die voorgangers traint in storytelling, een mondelinge vertelmethode. Eeuwenoude verhalen krijgen zo betekenis in het leven van arbeidsmigranten.

Blijf op de hoogte van De kracht van bijbelverhalen