Aziatische studenten in Hongkong in gesprek over groene theologie

Twee keer per jaar geeft Robert Doornenbal een praktisch-theologische cursus aan Aziatische studenten in Hongkong. Afgelopen oktober was het onderwerp Eco-theologie en -ethiek en de missie van de kerk. Ook voor studenten uit deze metropool zijn ‘groene’ thema’s actueel en urgent. In september werd Hongkong getroffen door een extreem zware tyfoon, gevolgd door de ergste slagregens in vijfhonderd jaar. Daarnaast blijken er nog meer ecologische problemen te zijn.

“Alles was relevant in deze cursus", vertelt cursusdeelnemer Hma, methodistenpredikant uit Myanmar. "Niet alleen maar sommige elementen – nee, álles. Ik ben erg blij dat ik me hiervoor heb opgegeven! Ik ga de lesmaterialen vertalen en aanpassen voor gebruik in mijn gemeente. Dit onderwerp is van groot actueel belang voor ons.” Ik was blij met zijn spontane dankbetuiging (want dat was het). Maandenlang had ik tussen de bedrijven door hard gewerkt aan de voorbereiding van mijn nieuwe onderwijsprogramma. Erg fijn te merken dat het aansloeg!

Zorgen om ecologische ontwikkelingen

Als cursusgroep leerden we ook van elkaar. Zo vertelden Hma en zijn collega-predikant Phong over zorgelijke ontwikkelingen op ecologisch gebied in Myanmar. Denk aan ongelimiteerde bomenkap, vervuilende mijnbouw, en de indamming van rivieren waardoor hele dorpen verplaatst moeten worden. Ook maakten we kennis met de goedlachse Irrawaddy-dolfijn. Dit sociale dier assisteert vissers door kleinere vissen in hun netten te drijven. Maar helaas dreigt deze unieke dolfijnsoort door milieuvervuiling uit te sterven.

Vervuiling

Ook in Hongkong blijkt de vervuiling van water en grond een ernstig probleem. Zo vertelde studente Molly dat ze als tiener van veertien jaar oud botkanker had gekregen. Toen al vermoedde ze dat dit samenhing met de zeer vervuilende zware chemische industrie waar ze destijds woonde (niet ver van Hongkong). Toen ze hier later als journalist onderzoek naar deed, werd haar vermoeden bevestigd. Twee van haar hartsvriendinnen kregen destijds ook kanker. Recent overleed een van hen na een lang ziekbed, vertelde Molly. Ze had haar vriendin tot het einde toe begeleid in het hospice. We zwegen stil, met tranen in de ogen.

Appgroep vol kattenfoto's

Er waren ook hilarische momenten. In mijn college over Dieren in Gods ogen (dierentheologie en -ethiek) liet ik het volgende citaat zien: ‘Vroegchristelijke Keltische christenen waren dol op katten – net als veel mensen in Aziatische landen in onze tijd.’ “Nou,” zei ik, “ik ben benieuwd of dit klopt! Heb jij iets met katten?” Tot mijn verrassing grepen de studenten in reactie op mijn vraag naar hun smartphone. En ineens stonden er allerlei foto’s van katten in onze groepsapp! Studenten uit Nepal, Myanmar, Maleisië, mainland China en Hongkong – allemaal hadden ze vroeger een of meer huiskatten! Later tijdens de lunch volgden er smakelijke verhalen over hun avonturen met katten en andere huisdieren.

Intensieve cursus

Dit voorbeeld illustreert hoe omvattend een ‘intensive course’ in het LTS is. Als groep trek je intensief met elkaar op, ook tijdens informele momenten zoals maaltijden en wandelingen. Dit is verrijkend en vormend voor ons allemaal. Toen we afscheid van elkaar namen, nodigde student Matthew ons uit om het Museum of Climate Change in Hongkong te bezoeken. Ik neem me voor dat te doen in het voorjaar van 2024, als ik opnieuw een cursus in Hongkong hoop te verzorgen. Het faciliteren van onderwijs over onderwerpen die ertoe doen: ook dát is de kerk in actie! Heel dankbaar ben ik voor wat ik in het Lutheran Theological Seminary kan geven én ontvangen.

Dr. Robert .J.A. Doornenbal (1966) is parttime docent aan het Lutheran Theological Seminary, Hongkong.

[Afbeelding van Myo Min Kyaw via Pixabay]