Bijbelverhalen delen in de Golfstaten

Het Bijbelgenootschap in de Golf helpt arbeidsmigranten aan een bijbel in hun eigen taal. Ook krijgen voorgangers trainingen om bijbelverhalen mondeling door te geven. Zo is het goede nieuws ook bereikbaar voor migranten die niet of nauwelijks kunnen lezen. En dat geeft hoop en kracht in zware omstandigheden.

Groeiende kerk

Het aantal christenen in de Golfstaten wordt door de kerken geschat op 5 miljoen, tien procent van de bevolking. Daarmee is dit na Libanon en Egypte de grootste christelijke gemeenschap in het Midden-Oosten. Door de toestroom van arbeidsmigranten uit met name Afrika en Azië blijft de kerk er groeien. In de Golfstaten wonen en werken meer dan honderd verschillende nationaliteiten.

Bron van hoop

Met hulp van Kerk in Actie werkt het Bijbelgenootschap in de Golf met duizenden lokale kerken samen, in landen als Koeweit, Bahrein, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Het genootschap voorziet hen van bijbels in de migrantentalen of audioplayers met bijbelverhalen in gesproken taal.

Daarnaast krijgen voorgangers – vaak zelf ook arbeidsmigrant – training in storytelling. Dit is een interactieve bijbelvertelmethode waarmee ze het bijbelverhaal op een eenvoudige manier kunnen vertellen. Ze ondersteunen dat met gebaren, zodat het makkelijk te onthouden is. De arbeidsmigranten gaan daarna met elkaar in gesprek over het verhaal. Samen zoeken ze wat dit betekent voor hun eigen leven. Ze herkennen zich in de verhalen en putten er hoop en kracht uit om vol te houden, ver weg van hun thuisland en hun familie. En ze delen ze ook weer met die familie, bijvoorbeeld via WhatsApp.

De hele wereld over

“Mensen komen en gaan hier, dat hoort erbij in de Golf”, zegt directeur Hrayr Jebejian. “We hebben altijd te maken met een mengeling van culturen, gewoonten en mindsets. Je kunt gerust zeggen dat de hele wereld hier is vertegenwoordigd. Het mooie is: er komen telkens weer nieuwe mensen die je Gods goede nieuws kunt brengen. Ze horen de Bijbel in hun eigen taal en nemen de verhalen mee terug naar hun thuisland. Elk zaadje van het evangelie dat je hier plant, werkt door – de hele wereld over.”

De cijfers

In 2021 heeft Kerk in Actie voor 50.000 euro bijgedragen aan het storytelling-programma van het Bijbelgenootschap in de Golf. Ook in 2022 wordt dit bedrag overgemaakt.

In 2021:

• kregen 240 voorgangers in de Verenigde Arabische Emiraten en 80 voorgangers in Koeweit een training in storytelling en volgden ze verdiepende workshops.
  • leerden 1800 arbeidsmigranten in de Verenigde Arabische Emiraten en 820 arbeidsmigranten in Koeweit van hun voorgangers hoe zij zélf een bijbelverhaal kunnen delen via storytelling.
  • hoorden 4500 ongeletterde arbeidsmigranten in de Verenigde Arabische Emiraten en 1880 arbeidsmigranten in Koeweit een bijbelverhaal in hun lokale kerk via storytelling.

Lees ook:

Miljoen arbeidsmigranten in de Golfstaten maken lange werkdagen om geld te verdienen voor hun familie ver weg. Veel van deze arbeidsmigranten zijn christen en willen graag meer weten over de Bijbel, maar kunnen zelf niet lezen. Kerk in Actie ondersteunt het Bijbelgenootschap in de Golfstaten die voorgangers traint in storytelling, een mondelinge vertelmethode. Eeuwenoude verhalen krijgen zo betekenis in het leven van arbeidsmigranten.

Blijf op de hoogte van De kracht van bijbelverhalen