Dank voor uw steun aan actie Sprinkhaan

In september 2020 trok Kerk in Actie aan de noodbel en vroeg u in actie te komen voor de sprinkhanenplaag die over Oost-Afrika en een deel van Azië trok. Wij vroegen u met name om hulp voor mensen in Ethiopië en Pakistan. Wat heeft deze hulp betekent voor de mensen, zoals bijvoorbeeld voor mevrouw Jinka uit Ethiopië en haar gezin?

Mevrouw Jinka en haar kinderen

Mevrouw Jinka is een 43-jarige weduwe en moeder van zeven kinderen. Ze is een van de miljoenen Ethiopiërs die getroffen werd door de ergste sprinkhanenplaag in 25 jaar. In september 2020 kwamen veel mensen hiervoor in actie. “Ik heb nog nooit eerder zoiets meegemaakt in mijn leven. De sprinkhanen kwamen uit het niets tevoorschijn en aten alles op hun route wat groen was. Er bleef niets voor ons over. Ik was wanhopig en wist niet hoe ik voor mijn kinderen moest zorgen.” Mevrouw Jinka kreeg 2800 Birr aan contant geld (57 euro). Zo kon ze zelf kiezen waar ze dat aan wilde besteden. Mevrouw Jinka kocht eerst voedsel voor haar gezin en daarna twee jonge geiten. Die laat ze eerst opgroeien en jongen krijgen en vervolgens verkopen. Van een familielid kreeg ze zaden. “Voorheen verzamelde ik hout en verkocht dat en ik werkte als loonarbeider op het veld van anderen. Met de geiten en zaden voor mijn eigen moestuin is mijn leven nu zelfs beter dan daarvoor. Ik dank de Almachtige God dat Hij mijn leven ten goede heeft gekeerd via een sprinkhanenplaag.”

“God keerde mijn leven ten goede na sprinkhanenplaag”

Mevrouw Jinka, Ethiopië

400 gezinnen kregen contant geld

De sprinkhanen teisterden de regio South Omo in Ethiopië. Bena Tsemay is een van de meest getroffen gebieden. In totaal werd 24.887 hectare grasland, 120.733 hectare bos en 887 hectare landbouwgrond beschadigd of vernietigd. Mede dankzij uw steun kon Kerk in Actie daar via haar internationaal kerkelijk netwerk hulp bieden op 21 verschillende plekken. Mevrouw Jinka was een van de 400 gezinnen, die werden geselecteerd voor dit soort hulp, die aan 1362 volwassenen en kinderen ten goede kwam.

630 gezinnen kregen de kans om nieuwe zaden te kopen

630 mensen konden nieuwe zaden kopen waarmee ze op maximaal een halve hectare grond zo snel mogelijk weer opnieuw gewassen zouden kunnen planten en oogsten. Totaal 3384 gezinsleden profiteerden van deze hulp.

Coronapreventie: 500 gezinnen zeep + 24 hygiëneplekken

Vijfhonderd gezinnen met totaal 2477 gezinsleden kregen 5 stukken zeep uitgereikt om besmetting met corona te voorkomen. Op de 24 plekken waar hulp wordt uitgereikt, zorg en trainingen worden gegeven werden jerrycans van 60 liter neergezet met zeep, zodat mensen aan de hygiëne-eisen konden voldoen.

Hulp voor de meest kwetsbaren

Bij alle hulp werden de meest kwetsbaren geselecteerd:

• Huishoudens die het zwaarst getroffen waren door de sprinkhanenplaag
  • Gezinnen met weduwen en wezen als gezinshoofd
  • Gezinnen met kinderen onder de 5 jaar of zwangere of zogende vrouwen
  • Families met ouderen, gehandicapten en chronisch zieken
  • Grote gezinnen met veel kinderen onder de 14 jaar

Dank voor uw steun aan actie Sprinkhaan

Mede dankzij uw steun konden 1030 Ethiopische gezinnen, zoals die van mevrouw Jinka, zichzelf weer redden na de sprinkhanenplaag. Daarnaast werd er soortgelijke hulp geboden in Pakistan. Namens mevrouw Jinka en vele anderen: bedankt!