Drie keer nieuw

Zambia heeft een nieuwe president en op JMU begint een nieuwe lesperiode met een nieuw vak.

Een nieuwe president

Op 12 augustus waren er verkiezingen in Zambia, de belangrijkste oppositiekandidaat heeft de zittende president ruimschoots verslagen. Gelukkig heeft laatstgenoemde vrijwel meteen zijn nederlaag toegegeven. Sinds 24 augustus heeft Zambia dus een nieuwe president, Hakainde Hichilema. De verwachtingen zijn hoog gespannen en de waarde van de Kwacha is in een week 25% gestegen! Hichilema heeft beloofd een eind te maken aan corruptie. Ook moet het middelbaar onderwijs gratis worden. Ondertussen zit hij met een economische crisis, een enorme schuldenlast en de corona crisis, geen eenvoudige opdracht. We wachten af.

De nieuwe president Hakainde Hichilema

Een nieuwe lesperiode

Op 6 september begint de derde (en laatste) lesperiode van 2021. We begonnen dit jaar online, toen in de klas en in juni werd het weer online. De studenten mochten in juli/augustus niet op stage omdat de derde coronagolf hier hard toesloeg. De derde golf lijkt nu voorbij. Het ministerie van gezondheid checkt nu alle scholen of het verantwoord is in de klas les te geven. Het lijkt erop dat JMU daarvoor toestemming krijgt omdat er genoeg ruimte is en de groepen niet zo groot zijn. Tegelijk blijven alle maatregelen van kracht, dus we dragen overal mondkapjes en wassen onze handen vaak. Het blijft dus oppassen en het vaccineren gaat heel langzaam. Er zijn nu een half miljoen mensen gevaccineerd (op een bevolking van 18 miljoen).

Een nieuw vak

JMU heeft van 2018-2020 meegedaan met een onderzoek naar integratie in theologisch onderwijs. Een van de wensen is de samenhang tussen de diverse vakken te bevorderen. In de derde lesperiode is voor het eerst een cursus waarbij 6 fulltime docenten, ieder vanuit zijn of haar vakgebied, een relevant Afrikaans thema belichten. Het thema voor dit jaar is huwelijk en echtscheiding. Veel studenten komen uit gebroken gezinnen en dragen de littekens daarvan met zich mee, er zijn veel echtscheidingen en tegelijk is het huwelijk nog steeds de hoeksteen van de samenleving. Genoeg reden daar samen met de 1e, 2e en 3e jaar studenten bij stil te staan. We hopen de wijsheid van docenten en studenten bij elkaar te brengen, de band tussen studenten van verschillende jaren te versterken en de waarde van een integrale benadering van het onderwerp te ervaren.

Onze collega's en een deel van de staf

In Zambia groeit de kerk en daarmee ook de vraag naar predikanten, die gemeenten kunnen leiden in soms arme en moeilijke omstandigheden. De theologische faculteit aan de Justo Mwale University in Lusaka biedt kwalitatief goed theologisch onderwijs. Er worden predikanten opgeleid, die een waardevolle bijdrage leveren aan kerk en samenleving. In de opleiding is veel aandacht voor onderwerpen, zoals hiv/aids, man-vrouw vraagstukken, mensenrechten, politiek, voedselveiligheid, klimaatverandering.

Blijf op de hoogte van Betrokken predikanten opleiden