Een kerk voor iedereen in Rotterdam

In Nederland gaan steeds minder mensen naar de kerk. Maar dat betekent niet dat er geen behoefte is aan zingeving. Kerken spelen in op deze ‘dorst’ met alternatieve vormen van kerk-zijn. Ze delen het Evangelie op een manier die aansluit bij waar mensen naar op zoek zijn. Zoals in Seinpost Slinge in Rotterdam. “Er komen veel mensen met gebroken levens, die hier liefde en gemeenschap vinden.”

Stel, je bent kerk in de stad en je krimpt. Wat is je toekomstperspectief? Langzaam afbouwen en het steeds met wat minder doen, totdat de laatste het licht uitdoet? Of geef je ruimte aan een nieuw initiatief? In Rotterdam kozen ze voor het laatste.

Verhaal gaat verder onder foto

Nieuwjaarsontmoeting bij Seinpost Slinge (foto genomen voor coronatijd)

Naastenliefde centraal

De protestantse wijkgemeente Slinge besloot vijf jaar geleden ruimte te geven aan een pioniersplek. Een nieuwe vorm van kerk-zijn gericht op mensen die nu niet naar de kerk gaan. Als onderdeel van de Protestantse Kerk staan ze in verbinding met de bestaande gemeente, want ‘oude’ en nieuwe kerken hebben elkaar nodig.

Verhaal gaat verder onder foto

Paasbrunch bij Seinpost Slinge (foto genomen voor coronatijd)

Seinpost Slinge is een multicultureel centrum waar iedereen welkom is, waar mensen samenkomen, door de weeks en op zondag. “Centraal staat hier de naastenliefde,” aldus de pionier-predikant van Seinpost. “Veelal komen er mensen met gebroken levens, met veel pijn in hun ziel, eigenlijk niet op te noemen zo veel.” Ze vinden hier liefde en gemeenschap. “Je hoopt dat de ander aangeraakt mag worden door datgene waar jij jezelf ook je hoop uit put.”

Verhaal gaat verder onder foto

Evangelie krijgt handen en voeten

Er zijn de nodige voorzieningen voor de doelgroep: een wasmachine, een kledingwinkel, douches, er is een voedselbank. Verder kun je er terecht voor een kopje koffie of voor een maaltijd. Het evangelie krijgt op deze plek handen en voeten. Geïnspireerd door Gods liefde is er een nieuwe geloofsgemeenschap ontstaan.

Kledingwinkel bij Seinpost Slinge

Dorstigen laven

Komende week staat 'de dorstigen laven' centraal. "Ik had dorst en jullie gaven mij te drinken," zegt Jezus in Mattheüs 25:35. Voor miljoenen mensen is een gebrek aan goed drinkwater dagelijkse realiteit. Een mens zonder drinken wordt dorstig, raakt uitgeput. Barmhartig ben je als je er dan bent om diegene van water te voorzien. In de Bijbel is dorst vaak ook de dorst naar God. Bijna poëtisch lopen de beelden door elkaar, zoals in Psalm 42: zoals een hert dat naar water snakt, verlangt de dichter naar God. En als Jezus bij een waterput een vrouw uit Samaria tegenkomt, wordt zijn vraag naar water gaandeweg een vraag naar de vrouw zelf. Ook dat is dorst laven: kijken waar mensen droog zijn komen te staan en hoe het komt dat de vreugde weg lijkt. In navolging van Jezus laven we wie dorst heeft. Door mee te helpen mensen van water te voorzien, door te zorgen voor de ziel.

kerkinactie.nl/ikbenervoorjou

Lees ook: