Een mooie zondag

Wat was 4 december een mooie zondag. Negen studenten werden bevestigd als predikant. En wij mochten daarvan getuige zijn.

Bewondering

Deze negen studenten, acht mannen en een vrouw, hebben in november hun studie afgerond. Vier jaar geleden zagen we hen als eerstejaars studenten binnen komen en al die tijd mochten we met hen oplopen. In augustus hebben ze alle negen een gemeente toegewezen gekregen, dat regelt het synodebestuur. Waar ze naar toegaan, daar hebben ze zelf geen invloed op. Vaak is er weinig informatie over de plek waar ze naar toe gaan, of er een huis voor ze is, water en/of elektriciteit. Maar, zo zeggen ze dan, ‘God will provide’ (God zal voorzien). We kijken met bewondering hoe ze omgaan met onzekerheden en dingen die ze gewoon niet weten.

Shupiwe
Shupiwe, de enige vrouwelijke student (en nu dus dominee)

Kerkelijke kledij

Voordat ze Justo Mwale verlaten en naar hun gemeente vertrekken werden deze studenten in een gezamenlijke dienst in Lusaka officieel bevestigd in de Reformed Church in Zambia. Dat is de kerk waar de meeste studenten op Justo Mwale vandaan komen. De RCZ is een centraal aangestuurde kerk en het is dus belangrijk dat alle kerkleiding bij zo’n dienst aanwezig is. Iedereen heeft bij zo’n officiële dienst zijn/haar kerkelijke kledij aan, een toga voor de predikanten (m/v) en een uniform voor alle vrouwen. Thijs loopt dan dus in toga, ik in het uniform van de vrouwen.

Bevestiging

Het was een feestelijke (en lange) dienst met koren, een preek over ambassadeurs van Christus zijn en natuurlijk het officiële moment van de bevestiging. Na het beantwoorden van de vragen en het afleggen van de eed, kregen ze hun boordje en een toga om. Daarna knielden ze en kregen ze de zegen onder handoplegging van de gezamenlijke kerkleiders.

Handoplegging

God will provide

Verschillende studenten kwamen ons daarna thuis nog gedag zeggen. En natuurlijk hopen ze allemaal dat we een keer langskomen. Maar dat zal niet meer lukken. Niet zozeer vanwege de lange afstanden, maar vooral omdat we in januari aan onze laatste lesperiode op Justo Mwale beginnen. In de eerste lesperiode van 2023 geven we beiden nog een aantal vakken, daarna hopen we terug te gaan naar Nederland. Ook wij weten nog niet hoe dat zal gaan en wat we zullen gaan doen, maar ook voor ons geldt: ‘God will provide’.

U allemaal een mooi kerstfeest en een gezegend 2023 toegewenst!

Groepsfoto met de net bevestigde predikanten (met witte stola) en twee collega's (met rode stola) en wij tweeen (Thijs had zijn toga al uit)