Fotoblog situatie Oekraïne

De oorlog in Oekraïne veroorzaakt een totale chaos in het land. Miljoenen mensen zijn op de vlucht geslagen voor het geweld, op zoek naar een veilige plek. De hulpverlening door kerken en noodhulporganisaties is massaal gestart. In al het leed ontstaan ook hartverwarmende initiatieven. Je ziet ze hieronder. De informatie wordt steeds bijgewerkt.

Father Sashko in Melitopol

Sashko is priester in Melitopol, een stad in het oosten van Oekraïne, die inmiddels in handen van het Russische leger is. Hij werkt samen met partner LEF aan een sociaal project in zijn gemeenschap. Hij vertelt dat hij zijn angst heeft overwonnen en met Russische soldaten in gesprek is gegaan. Daarbij nodigt hij ze uit om bij Oekraïners thuis te komen, maar zonder hun wapens. Hij bidt voor de soldaten. Bekijk de onderstaande video via deze link op YouTube met Engelse ondertiteling.

Moldavië biedt hulp

Ook in buurland Moldavië - het armste land van Europa - worden vluchtelingen gastvrij ontvangen. Op 10 maart 2022 waren er al meer dan 100.000 Oekraïense vluchtelingen in Moldavië. Hoewel het land niet het grootste aantal vluchtelingen in de regio heeft ontvangen, heeft het de hoogste instroom in verhouding tot de totale bevolking.Dat is in verhouding tot de totale bevolking een enorm aantal en daarom is in het land de noodtoestand uitgeroepen, het staat voor een zware economische last. Desalniettemin zetten de Moldavische bevolking, de regering en humanitaire organisaties zich onophoudelijk op voor de vluchtelingen. Onze partners in Moldavië geven hierbij een update van de situatie.

Moldavië biedt hulp: HomeCare biedt vluchtelingen opvang

Medewerkers van partner HomeCare van Kerk in Actie nemen ieder een Oekraïens gezin in huis. Hartverwarmend! Ze zien de enorme nood van de Oekraïners en vragen ons gebed voor hen. "Alleen God kan de oorlog stoppen." Lees het hele verhaal

Moldavië biedt hulp: Filocalia zamelt spullen in

Door partner Filocalia in Moldavie zamelt kleding, voedsel en andere hulpgoederen in voor Oekraïners die een veilige plek zoeken in hun land. Ondanks dat ze zelf in het armste land van Europa wonen, zijn de Moldaviërs ruimhartig in het aanbieden van hulp aan Oekraïners op de vlucht.

Moldavië biedt hulp: Bethania

Bij dagcentrum voor kinderen en ouderen, Bethania, voelen ze: de pijn van onze naasten is onze pijn. Het hoofdkantoor van Bethania ligt vlakbij de Moldavisch-Oekraïense grens. De medewerkers konden niet stil blijven zitten toen ze de tranen en wanhoop in de ogen van de gevluchte kinderen en hun moeders zagen. Vanaf dag 1 van de oorlog begonnen ze met het verstrekken van onder andere voedsel, transport en onderdak. Daarna zijn ook hun centra opengesteld voor de vluchtelingen. Een medewerker van Bethania vertelt openhartig: “Soms word ik midden in de nacht om iemand bij de grens te helpen met onderdak. Om eerlijk te zijn is het lastig om niet het overzicht te verliezen door alle stress. De stroom van vluchtelingen gaat maar door. We bidden tot onze Heer Jezus Christus om het hoofd te kunnen bieden aan en behulpzaam te zijn voor al deze lijdende Oekraïense broeders en zusters.”

Moldavië biedt hulp: Moldovan Christian Aid

Normaal gesproken ondersteunt Moldovan Christian Aid (MCA) kerkelijke gemeenten bij hun diaconale initiatieven en traint jongeren zodat zij ouderen kunnen helpen. Toen de oorlog uitbrak heeft MCA alles in het werk gesteld om kerken en centra uit te rusten voor de tijdelijke opvang voor vluchtelingen uit Oekraïne, van meubels tot beddengoed tot voedsel. Daarnaast zorgt MCA bij de grens met Oekraïne voor warme maaltijden en hygiëne items, zoals zeep en tandpasta.

Moldavië biedt hulp: Youth for Christ

In Moldavië worden veel kinderen aan hun lot overgelaten. Kerken en Youth for Christ hebben de handen ineengeslagen om Moldavische kinderen een betere toekomst te geven en vangen kinderen op in naschoolse opvang in kerken. Naast dit belangrijke werk heeft Youth for Christ naar aanleiding van de vluchtelingencrisis heeft op het hoofdkantoor een coördinatiecentrum ingericht om alle activiteiten voor de vluchtelingen in goede banen te leiden, van transport van goederen tot het coördineren van de verblijfplaatsen voor de mensen uit Oekraïne. In het grensgebied heeft de organisatie mobiele vluchtelingenhulppunten ingericht en in het land zorgt de organisatie nu ook voor woonruimte voor de vluchtelingen en zorgen ze bijvoorbeeld voor drie maaltijden per dag maar ook voor psychische hulp.

Warme opvang aan de grens

Veel Oekraïners zoeken een veilig heenkomen in een van de buurlanden. Aan de grenzen worden ze gastvrij opgevangen. Via het internationale kerkelijke netwerk ACT Alliance biedt Kerk in Actie hulp en opvang aan mensen die van het een op het andere moment hun huis moesten verlaten.

Opvang en voedsel aan de Hongaarse grens

Hungarian Interchurch Aid (HIA), partner van Kerk in Actie, heeft 28 ton (twee vrachtwagens vol) niet-bederfelijk voedsel naar het zuiden van Oekraïne gebracht, om uit te delen aan vluchtelingenfamilies. Het gaat om conserven, meel, suiker, olie, rijst, pasta, koekjes, houdbare melk, thee en hygiëneproducten.

Vanuit Beregovo, in het zuiden van Oekraïne vlakbij de grens met Hongarije, ondersteunt HIA de zorg voor de vluchtelingen die in het grensgebied aankomen. Vanwege het tekort aan goederen in Oekraïne, worden voedsel en hygiëneproducten vanuit Hongarije aangevoerd. Aan vluchtelingen bij de grens wordt thee, eten en dekens uitgedeeld.