“Dit wil ik ook”

Hoe de bekering van Thandi grote vreugde bracht

Soms zijn arme mensen niet in beweging te krijgen om hun situatie te verbeteren. Ze klagen en geven anderen de schuld. Langdurige sociale ongelijkheid, racisme en gebrek aan mogelijkheden, kan mensen totaal verlammen. Dat doorbreken is een hele uitdaging. Kerk in Actie steunt mensen die zo’n uitdaging durven aangaan. En als dat lukt dan is de vreugde die dat teweeg brengt des te groter, zoals de “bekering” van Thandi.

Groenten verbouwen

Kerk in Actie biedt samen met een Zuid-Afrikaanse hulporganisatie kinderopvang in arme wijken in Zuid-Afrika. Zo komen we in contact met hun ouders, die we proberen te activeren om hun leven te verbeteren. Ze wilden groenten verbouwen en leerden hoe dat moest. In november 2019 lukte het deze groep ouders om in de tuin bij de kinderopvang aan de slag te gaan in de moestuin. Ze raakten steeds enthousiaster toen ze merkten dat hun inspanningen letterlijk vruchten af gingen werpen. De groenten waren voor de kinderen van het centrum, maar wie in de moestuin werkte mocht volgens duidelijke regels ook zelf wat van de oogst plukken.

Thandi overwon trots, vroeg hulp

Thandi, een werkloze alleenstaande moeder van drie kinderen, had afgelopen jaar tijdens de lockdown vanwege corona veel moeite om genoeg voedsel voor haar kinderen te kopen. Haar kinderen gingen naar de kinderopvang van de hulporganisatie, maar ze had er niet voor gekozen om mee te werken in de moestuin en mocht daar dus niet oogsten. Toen de nood hoog werd overwon ze haar trots en vroeg of ze ook wat groenten mocht oogsten. Omdat er meer groenten dan anders over was doordat het centrum een tijdlang geen kinderen mocht ontvangen, besloot de crècheleidster dat Thandi spinazie, tomaten en wortelen mocht plukken. Ook kreeg ze wat maismeel uit de voorraad.

Thandi kwam tot inkeer

Een paar dagen later kwam Thandi terug en zei: “Ik besef dat ik heb kunnen oogsten in de moestuin, waar andere ouders voor getraind zijn en zich voor ingezet hebben. Ik schaam me dat ik er nu toch gebruik van moest maken. Zou ik voortaan naar jullie maandelijkse bijeenkomsten mogen komen en met jullie mee mogen doen. Ik hoor dat dit mensen moed geeft en helpt om dingen op te pakken voor zichzelf. Dat wil ik ook. Ik ben een christen en ik ken het bijbelvers uit Spreuken 20, vers 4: Als je te lui bent om op het land te werken, moet je niet verwachten te kunnen oogsten. Ik weet eigenlijk niet waarom ik hier niet eerder naar luisterde.”

Veranderingen die grote stap voorwaarts zijn

Het is bijzonder om dit soort veranderingen mee te maken bij ouders van de kinderen die we opvangen. Als ouders beseffen hoe ze zelf beter voor hun kinderen kunnen gaan zorgen, is dat een stap voorwaarts en betekent dit veel voor de levens van hun kinderen.

Dank voor uw steun om dit werk in Zuid-Afrika mogelijk te maken.