“De kracht van ons gebed is nu ons belangrijkste wapen”

Iedere dag samen bidden tijdens lockdown Rwanda

In Nederland hebben we een avondklok vanaf 21 uur. In Rwanda geldt nu een avondklok vanaf 18 uur. Tot nu toe zijn het aantal zieken en doden in Rwanda laag vergeleken bij andere landen in de wereld. Maar men is verontrust over het oplopend aantal besmette inwoners, na de opening van de (basis)scholen in november 2020. De hoofdstad Kigali wordt het hardst getroffen. De Rwandese lockdown is recent aangescherpt. Ook veel kerken zijn nu weer gesloten. Hoe blijft men overeind in Rwanda?

Meest kwetsbaren hardst geraakt

Er is een prijsstijging van allerlei goederen, omdat de grenzen gesloten zijn. Vooral de meest kwetsbaren in de samenleving worden geraakt:

• Arme mensen, ouderen en mensen met een beperking
  • Dagloners, die geen vast inkomen hebben
  • Mensen die hun baan verliezen doordat ondernemingen failliet gaan, vooral hotels
  • Predikanten en kerkelijk werkers wiens salaris afhankelijk is van de collecte, hebben geen inkomsten meer.
  • Kinderen en jongeren hebben vaker te maken met huiselijk geweld en tienerzwangerschappen.

Rwandese kerken hebben het zwaar

Corona heeft ook voor Rwandese kerken veel negatieve gevolgen. In de steden zijn vaak wel online kerkdiensten mogelijk en houdt men ook online collectes, net als in Nederland. Maar kerken in afgelegen dorpen kunnen dat vaak niet. Geen collecte betekent voor voorgangers in dit soort kerken ook: geen inkomen.

Hoe lossen deze kerken dat op?

Vaak hebben deze voorgangers bijbanen als boer of leraar. Wie eigen voedsel verbouwd is nu beter af. Voorgangers proberen gemeenteleden thuis te bezoeken. Ook in kleine dorpen hebben veel inwoners inmiddels wel een mobiele telefoon. Zo blijven gemeenteleden telefonische en via Whatsapp-groepen contact houden. Kerk in Actie heeft extra financiële steun gegeven, zodat Rwandese kerken voedselhulp konden bieden aan de allerarmsten.

Marcelin werkt als camera- en geluidstechnicus

Hoe gaat het met de jongeren die de kerk traint?

Rwandese jongeren moeten vaak hun eigen baan creëren, omdat er onvoldoende werk is. Marcelin kon ondanks zijn bachelordiploma Statistiek geen baan vinden. De kerk trainde hem in ondernemerschap. Met een startkapitaal en lening wist hij een succesvol bedrijf op te zetten voor camera en geluid. Hij traint nu zelf andere jongeren. De Rwandese kerk heeft een eigen studio en diverse muziekinstrumenten, die ze ook inzetten bij hun evangelisatie campagnes. Philbert werd muzikaal getraind door de kerk. Hij werkt als gitarist, maar ook als geluidstechnicus en is in te huren voor allerlei ceremonies en uitzendingen. Zeker in deze periode waarin veel online ging, hadden Marcellin en Philbert voldoende werk.

Gilbert is gitarist en geluidstechnicus

Iedere avond Onze Vader bidden

De kerk heeft haar gemeenteleden nu opgeroepen om iedere avond om zes uur thuis het Onze Vader te bidden. Dominee Pascal zegt daarover: “De kracht van ons gebed is nu ons belangrijkste wapen om weerstand te bieden in deze donkere tijden. En verbondenheid die we voelen met andere gelovigen. Laten we het Onze Vader blijven bidden en ons geloof blijven belijden  in de wetenschap dat God de dood overwonnen heeft en het leven sterker is.”

Dat is ook een bemoediging voor ons in Nederland. Namens de kerken in Rwanda willen we u bedanken voor uw gebed, steun en verbondenheid.

Bekijk het interview met Kerk in Actie-medewerkster Gonda de Haan (febr.2021):