'Ik was ziek, en jullie bezochten mij'

Opzoeken wie ziek is. Jezus' woorden uit Mattheüs 25 werden in de praktijk gebracht door jongeren in Dordrecht. Samen met jeugdwerker Martha Huizinga bezochten ze zieken in het ziekenhuis.

Hoe krijg je jongeren geïnteresseerd in diaconaat? Samen met de jeugddiaken bedacht Martha Huizinga, jeugdwerker in de protestantse wijkgemeente Dubbeldam in Dordrecht, Seven+, een project waarmee jongeren de zeven werken van barmhartigheid daadwerkelijk uitvoeren.

Verhaal gaat verder onder foto

Gemotiveerd

‘De zieken bezoeken’ was een van de werken in het rijtje die ze samen met de jeugdgroep van 12 tot 16 jaar in 2019 uitvoerde. Via de appgroep stroomden de aanmeldingen binnen. Martha kreeg zowat alle jongeren van haar kerk mee. En dat wil wat zeggen, want op zondagochtend moesten ze al om 9 uur klaar staan bij de ingang van het Albert Schweitzerziekenhuis om daar te gaan assisteren bij de kerkdienst. “Ik was zo ongeveer de laatste die arriveerde!” vertelt Martha lachend. Het zegt wel wat over de motivatie van de jeugd, vindt ze: “Ik merk dat ze graag wat willen doen. Alleen theoretisch praten over hoe je je leven als christen inricht, is voor hen niet genoeg. Ze willen actie en bij ons kunnen ze met elkaar, onder begeleiding, de handen uit de mouwen steken. Dat voelt veilig. In het ziekenhuis gingen ze gewoon in hun eentje met patiënten praten.”

Goud

De jongeren hadden vooraf een flyer gemaakt die op alle afdelingen in het ziekenhuis werd verspreid. Samen met de vrijwilligers haalden ze de patiënten op die hadden laten weten naar de kerkdienst te willen. Dat was ook voor de patiënten een mooie ervaring. Martha: “Vooral oudere patiënten hebben vaak niet veel contact met jongeren. En als er dan een meisje van 12 je rolstoel duwt, ja, dat vonden ze heel bijzonder. En omgekeerd hoorde ik onze jongeren na afloop tegen elkaar zeggen: ‘Die ouwe mensen, die zijn echt goud!’ Ik denk dat ze ook zo enthousiast waren omdat ze betrokken werden bij de kerkdienst. Ze mochten de bijbellezingen doen, collecteren en de beamer bedienen. Daar had de ziekenhuispastor heel goed in meegedacht.

De vrijwilligers waren trouwens ook erg blij met de aandacht van de jongeren. Ze voelden zich daardoor gezien. Ze doen hun werk zo trouw, binnen de muren van het ziekenhuis. Dat konden ze nu laten zien, en dat vonden ze geweldig.”

Dat het bezoeken van de zieken een van de zeven werken van barmhartigheid is, vindt Martha logisch: “Ziekte zorgt voor angst, je leven wordt er heel erg door ontregeld. Je ligt in een vreemde omgeving, met vier mensen op een kamer die je niet kent. Niets is meer vertrouwd en, afhankelijk van wat er met je aan de hand is, is je toekomst soms ook onzeker. Mensen die ziek zijn, moeten hun ziekte alleen dragen, dat kan niemand voor hen doen. Daarom kunnen ze zich erg alleen voelen en dan is het een enorme troost als er iemand bij je komt, die je steun en aandacht geeft. Dat geeft de zieke weer hoop en vertrouwen. En ja, als we in de toekomst weer een ziekenhuisbezoek zouden organiseren, zouden de jongeren zo weer meegaan.”

De zieken bezoeken

Deze week staat 'de zieken bezoeken' centraal. "Ik was ziek en jullie bezochten mij", zegt Jezus in Mattheüs 25:36. De zieke had een kwetsbare plek in de samenleving in Israël. Niet zelden omdat gedacht werd dat iemand zijn ziekte wel verdiend zou hebben. Misschien dat daarom het woord voor ziek ook wel als zwak wordt uitgelegd: je lijkt er even niet meer bij te horen. Radicaal doorbreekt Jezus dit onbarmhartige patroon door op talloze zieken af te stappen. Daarmee doet Hij meer dan alleen genezen, Hij geeft de mens terug aan zichzelf en maakt van iemand aan de rand weer een mens te midden van mensen. Daar kunnen we wat mee: we kijken om ons heen en zoeken op wie even niet mee kan doen!

kerkinactie.nl/ikbenervoorjou

Lees hier hoe jongeren in Moldavië zieke ouderen bezoeken: