‘Ik wist niet dat Kerk in Actie consulenten heeft’

De consulenten van Kerk in Actie komen in veel lokale gemeenten. Welke inspirerende activiteiten komen ze daar tegen, en hoe werken consulent en gemeente daarin samen? Dit keer: consulent Nic Rijnbende en de Protestantse Gemeente Maas- en Beekdal.

De Protestantse Gemeente Maas-Beekdal hield op zondag 5 november een duurzaamheidsviering. Dat doet ze een paar keer per jaar. De gemeente vindt duurzaamheid dichtbij belangrijk, maar ook verder weg. Daarom steunt ze een duurzaamheidsproject in Rwanda waarbij kinderen via stripverhalen meer leren over mensenrechten en milieu.

Project kiezen

Iet Littel zit in de zwo-commissie van de gemeente. “We zijn onderdeel van de diaconie en vergaderen veel samen. Natuurlijk zijn we promotors van het werelddiaconaat. Hierbij worden we geholpen door Kerk in Actie-consulent Nic Rijnbende. Toen wij een nieuw project wilden kiezen, is hij langs geweest en heeft hij ons wat mogelijkheden laten zien. Voor ons was dit de eerste keer dat we contact hadden met een Kerk in Actie-consulent. Eerder steunden we altijd een eigen project. Ik wist eigenlijk niet dat Kerk in Actie consulenten heeft. Het is erg fijn om iemand te hebben die met je meedenkt en over een project kan komen vertellen.”

Oogstmarkt

Dat is precies wat Nic Rijnbende deed tijdens deze duurzaamheidsviering. Hij vertelde eerst iets over Rwanda en daarna over het stripboekenproject. Met filmpjes kon hij er ook iets van laten zien. “Ook de predikant had haar preek toespitst op het thema duurzaamheid, en de liederen pasten erbij”, zegt Iet Littel. “En na de dienst was er een oogstmarkt. Die houden we al vele jaren en de opbrengst is altijd voor het project dat we steunen. Gemeenteleden verkopen fruit uit eigen tuin of zelfgemaakte jam, chutney of siroop. Iemand maakt altijd appelmoes. Zelf raap ik van tevoren noten die ik verkoop. Er zijn ook cakes en wafels. En legpuzzels! We gaan de donkere dagen weer tegemoet, mensen vinden het dan leuk om te puzzelen. We houden de oogstmarkt twee zondagen achter elkaar. Alles wat er over is van de eerste keer, proberen we de week erna alsnog te verkopen. Dan zijn er weer andere mensen in de kerk.”

‘Samenwerken zorgt voor betrokkenheid’

“Wat me bij PG Maas-Beekdal opviel, is de goede samenwerking tussen de zwo-commissie en de diaconie”, zegt Nic Rijnbende, Kerk in Actie-consulent voor Noord-Brabant, Limburg, Zeeland en de Zuid-Hollandse eilanden. “Ik zie nog te vaak dat dit twee losse clubs zijn. In sommige gemeenten ontmoeten ze elkaar niet eens! Terwijl werelddiaconaat natuurlijk ook gewoon bij de diaconale taak van de gemeente hoort, het is een twee-eenheid. Als zwo-commissie en diaconie samenwerken, of als er op zijn minst een linking pin is, vergroot dit betrokkenheid, draagvlak en slagkracht. Ook voor ons als consulenten is zo’n samenwerking fijn. Ik kwam bij deze gemeente omdat ze een buitenlands project wilde kiezen, maar inmiddels zijn we ook in gesprek over de armoedecampagne van Kerk in Actie en zijn er zelfs plannen om die breed in Zuid-Limburg uit te rollen.

De duurzaamheidsviering op 5 november was door een bredere werkgroep voorbereid. De predikant was erbij betrokken, en zij betrok op haar beurt de kinderen weer bij het onderwerp. Voor de oogstmarkt was iedereen die maar iets te delen had, gemobiliseerd. Bij het koffiedrinken merkte ik dat iedereen zich betrokken voelde. Over ‘geloven in delen’ gesproken.”

Consulenten Kerk in Actie

Nic Rijnbende is een van de acht consulenten van Kerk in Actie. De consulenten ondersteunen gemeenten om diaconaat handen en voeten te geven. Ze denken mee, ondersteunen met ideeën en materialen en zijn altijd bereid om langs te komen.
>> kerkinactie.nl/consulenten