In één klap alles weggevaagd

Jean Davidson overleefde 14 augustus 2021 de aardbeving in Haïti, maar is in één klap alles kwijt. Wat een dubbele gevoelens: blijdschap dat je het overleefd hebt, maar rouw om verlies en grote zorgen om hoe het nu verder moet. Steun mensen zoals Jean via Kerk in Actie.

Iedereen voor zijn ogen weggevaagd

De 20-jarige Jean Davidson was op de dag van de aardbeving net op de terugweg van de moestuin waarin hij gewerkt had, toen de aarde begon te beven. Hij liep daar samen met zes anderen, die net als hij 's morgens vroeg op hun land gewerkt hadden. De zes mannen werden bedekt met aarde door een aardverschuiving. Alleen Jean ontsnapte aan deze tragedie. Ze hadden ook wat vee bij zich, dat het niet overleefde. Alles en iedereen in één klap weggevaagd.

Vooral gewond door traumatische ervaring

Jean raakte gewond aan zijn benen, maar dat herstelt wel. Somber vertelt hij: “Ik ben vooral gewond in mijn hoofd, in mijn gedachten door wat ik meemaakte, maar ook door mijn moestuin, mijn vee en mijn vrienden die in één klap verdwenen zijn.”

Slapen in de openlucht

Jean wacht op steun. In zijn gebied zijn de internationaal samenwerkende kerken (ACT Alliance) actief met noodhulp en rampenpreventie. Zijn huis is vernield. Hij slaapt nu in de open lucht, samen met zijn broers en zussen. Jean wil zou gauw het kan schapen kopen, waarmee hij weer iets kan gaan verdienen. Jean zegt: “Het is aan God dat wij vandaag nog in leven zijn.” Dat voelt dubbel: ze leven nog, maar vraag niet hoe...

Steun via Kerk in Actie

Steun mensen als Jean en zijn familie, zodat ze een nieuwe start kunnen maken na de aardbeving.

Steun mensen zoals Jean