In Guatemala meer geweld tegen vrouwen door corona

Door de lockdown vanwege de coronapandemie is het geweld tegen meisjes en vrouwen toegenomen in Guatemala. De lokale overheid registreerde dat tussen januari en 18 oktober 2020 dat 46.615 vrouwen slachtoffer van geweld werden, 6123 vrouwen verkracht en 340 vermoorden waren. De noodzaak om meisjes en vrouwen weerbaar te maken is alleen maar toegenomen. Via de Bijbel leren ze de bevrijdende kracht van het Evangelie kennen.

2 Samuël 13: verhaal van Tamar

De organisatie Cedepca leest samen met (inheemse) meisjes en vrouwen uit Guatemala en omringende landen verhalen uit de Bijbel, die hen van binnenuit kracht geven en versterken en verandering teweeg brengen. In 2 Samuël 13 staat het verhaal van Tamar. Deze vrouw verzet zich tegen patriarchale systemen waardoor vrouwen hun rechten verliezen.

Bijbel helpt geweld te stoppen

Johana, één van de deelnemers aan de bijbelgroep zegt: “Tamar is een vrouw die me aanmoedigt en leert om gerechtigheid te zoeken. Tamar leert me mezelf te respecteren en niet te verlammen door angst. Ik moet net als Tamar de moed hebben om geweld waar ik onder lijdt te stoppen.”

“Tamar leert me mezelf te respecteren en niet te verlammen door angst.”

Johana, deelneemster bijbelgespreksgroep

20 jonge vrouwen in gesprek over Tamar

Bij de bijbelgespreksgroepen over Tamar komen twintig jonge vrouwen samen.  Vanwege corona kwamen zij in 2020 niet de gebruikelijke vier weekenden bij elkaar, maar slechts drie. In november was de afsluiting. De tieners kregen niet alleen een certificaat van deelname, maar ook een t-shirt, verzorgingsproducten (zoals maandverband) en informatie over hun lichamelijke veranderingen, hun rechten en eigenwaarde.

Leren opstaan tegen geweld

Daarnaast werden er diverse andere cursussen gegeven in 2020: 69 vrouwen en 22 mannen volgden de cursus Gezonde Relaties. 27 vrouwen namen deel aan Vrouw zijn is geweldig, 92 vrouwen volgden de cursus: Theologie vanuit vrouwelijk perspectief. Zo inspireerde Cedepca in 2020 ook weer veel vrouwen en meisjes om zichzelf meer te waarderen, om situaties van onderdrukking te herkennen. Ze leren een hoofdrol te gaan spelen in hun eigen leven en de moed te hebben om in opstand te komen tegen geweld.

Bevrijdende kracht van het Evangelie

Bedankt voor uw steun om onderdrukte meisjes en vrouwen weerbaar te maken en kennis te laten maken met de bevrijdende kracht van het Evangelie.
kerkinactie.nl/vrouweninguatemala

Veel vrouwen in Guatemala krijgen te maken met discriminatie en huiselijk geweld, zeker als ze tot een inheemse groep behoren. Het opleidingscentrum Cedepca helpt deze vrouwen weerbaar te worden en ook in de kerk hun stem te laten horen. Vrouwen kunnen (bijbel)cursussen volgen over eigenwaarde en inspirerend leiderschap. Ze leren trots zijn op zichzelf en durven de bevrijdende kracht van het Evangelie uit te dragen: geweld en onrecht tegen vrouwen moet stoppen.

Blijf op de hoogte van Sterke en weerbare vrouwen