Kubura verdient meer met sheanoten

Wat betekenen de trainingen van de Ghanese kerk voor boerin Kubura, die in het achtergestelde noorden van Ghana woont in een afgelegen dorp van 500 inwoners? Lees het verhaal van Kubura (45).

Tekort aan elektra en water, niet naar school

“We hebben hier geen elektriciteit, maar wel een waterbassin, ooit aangelegd door de kerk. Maar aan het eind van de droge tijd, staat daar geen water meer in. Dan moeten we een heel eind lopen voor water. Dat is zwaar werk en kost veel tijd. Ik ben nooit naar school geweest. Mijn tante heeft mij opgevoed in een naburig dorp. Ik hielp haar al jong om kruidenierswaren te verkopen. Ik ging de huizen langs met de handel, die ik op mijn hoofd vervoerde.

Rijst en pinda’s verbouwen

Toen ik volwassen was, ben ik getrouwd met een man uit mijn geboortedorp, die 35 jaar ouder is. Ik werd zijn derde vrouw en kwam weer terug naar dit dorp. Ik ben nu 45 jaar, hij is 80. We hebben een zoon van 25, een dochter van 20 en een zoon van 15. Alleen de jongste kon naar school. De oudste twee hebben altijd meegewerkt op ons land, waar we rijst en pinda’s verbouwen. Zij hielpen lang mee om het schoolgeld van de jongste te betalen. Maar nu hebben ze hun eigen gezinnen. Ik heb inmiddels drie kleinkinderen, die gelukkig alle drie naar school gaan.

Trainingen over sheanoten

Wij vrouwen moeten regelmatig iets kopen voor ons huishouden. Met wat ik op ons eigen stuk grond verbouw, lukt dat niet. Gelukkig groeien hier sheabomen. Ik heb allerlei trainingen via de kerk gevolgd. Daardoor besef ik nu beter hoe waardevol die sheabomen zijn. Vroeger kapten we ze nog weleens voor brandhout. Maar nu doen we dat niet meer, want de sheanoten leveren ons geld op. Ik raap die noten van mei tot augustus, tijdens het regenseizoen, als het meeste werk op ons land achter de rug is. Ik moet de noten goed droog bewaren, anders gaan ze schimmelen en neemt de kwaliteit af. Ik droog en sorteer de noten eerst. Ook dat heb ik op de training geleerd.

Meer geld voor kleding, eten, school

Als je de kans krijgt om zo’n training te volgen, dan moet je dat ook doen. Ik heb nu veel meer verstand van sheanoten en verkoop ze nu van goede kwaliteit. Vroeger deelde de koper ons mee wat hij ons wilde betalen. Maar tegenwoordig, met deze goede kwaliteit, bepalen we zelf de prijs. Dankzij de verkoop van de sheanoten kunnen we voldoende eten en kleding kopen. Zo kunnen we beter voor onze kinderen zorgen. Bovendien kunnen we door die verkoop het schoolgeld van onze kinderen betalen.

Sparen en investeren

Het extra geld dat ik daarmee verdien, investeer ik in mijn winkel. Ik verkoop daar etenswaren: pinda’s, eigengemaakte soep, frisdrank, cassavemeel, snoep, lucifers en zo. Mijn man steunt me. Hij geeft me soms geld als ik wat nodig heb. Maar omdat hij al oud is, kan hij zelf niet meer meewerken. Hij vraagt de kinderen soms om mij te helpen. Maar ik spaar ook geld voor onvoorziene uitgaven en voor mijn oude dag.”

Een voorbeeld voor anderen

Maar voorlopig kan Kubura nog heel goed voor zichzelf zorgen. Ze heeft zich zelfs verkiesbaar gesteld voor de lokale politiek. Ze komt op voor de belangen van haar dorp en is een voorbeeld voor velen, mede dankzij de trainingen die ze via de landbouworganisatie van de kerk heeft kunnen volgen.

Bedankt voor je steun aan boerinnen zoals Kubura.

Ja, ik steun meer sheaboerinnen

In Noord-Ghana is het te droog om het hele jaar van de eigen oogst te leven. Gelukkig gedijen sheabomen goed in dit gebied. Deze bomen voorkomen erosie en leveren sheanoten. Die zijn een bron van inkomsten voor Ghanese vrouwen. Sinds de landbouworganisatie van de Ghanese kerk vrouwen traint en begeleidt, zijn sheanoten een stuk winstgevender geworden.

Blijf op de hoogte van Een beter inkomen voor sheaboerinnen