Oma, ik wil Gods Woord samen met jou horen

De jonge Zhao Ying zit samen met haar oma tussen een groep ouderen die les krijgen in het leren lezen en schrijven. Ze vertelt: “Mijn oma zag dat ik thuis niets te doen had. Ze schreef ons samen in, in de hoop dat ik met haar naar de kerk kon komen en naar Gods Woord kon luisteren."

“Mijn oma is al wat ouder. Toen ze jong was, was haar familie erg arm. Als meisje had ze geen kans om te leren lezen of te schrijven. Toen ze erachter kwam dat de kerk een alfabetiseringsklas begon, heeft ze zich meteen aangemeld! Mijn oma is oud en ze kan zich niet veel dingen herinneren, maar ik help haar de leerstof eigen te maken en thuis nog eens door te nemen zodat ze het beter onthoud."

Leerzaam voor allebei

“Naast dat ik mijn oma kan helpen, zijn de lessen ook voor mij bijzonder leerzaam. Ik weet nu meer over de Bijbel dan ooit tevoren. Ik vind het steeds leuker om naar deze lessen te komen omdat ik hier de liefde, zorg en vrede voel!"

Zelf handtekening zetten

Voor ouderen is het belangrijk om te kunnen lezen en schrijven. Naast dat het fijn is om zelf de Bijbel te kunnen lezen en daarin niet afhankelijk te zijn, heeft het ook een positief effect op de kwaliteit van leven. Ouderen hebben bijvoorbeeld recht op financiële ondersteuning in bepaalde situaties. Daar zijn ze vaak niet van op de hoogte. De leraren van de alfabetiseringsklassen wijzen hen hierop en leggen uit hoe ze deze ondersteuning kunnen aanvragen. En ze kunnen zelf hun handtekening zetten wat noodzakelijk is voor de aanvraag.

Corona

Vanwege corona konden de lessen een tijd lang niet doorgaan. Inmiddels mogen ze gelukkig weer samenkomen en de lessen volgen.