"Ontmoetingen sterken ons als vrouw in gezin én dorp"

In kerken op het afgelegen Nicaraguaanse platteland komt maar twee keer per jaar een voorganger langs. Het eigenlijke werk daar wordt gedaan door leken. Teyocoyani, partnerorganisatie van Kerk in Actie, helpt hen door het geven van trainingen in bijbelkennis en gemeenteopbouw. Ondanks de coronacrisis ging het werk door, al moest er wel flink geschakeld worden om alle activiteiten te organiseren.

Door de hulp die medewerkers van Teyocoyani de gemeenschappen bieden groeien de gemeenten op het platteland zichtbaar. Kerkleden leren met conflicten omgaan en hoe ze elkaar en anderen in hun omgeving kunnen helpen.

Heel waardevol

De jaarlijkse Nationale Vrouwenontmoetingsdag kon niet op één locatie plaatsvinden en is daarom in een periode van een maand op zeven verschillende plekken georganiseerd. Het thema was ‘Genezing en Redding’, heel toepasselijk voor de moeilijke periode waarin Nicaraguanen zich door de crisis bevinden. Er kwamen 105 vrouwen naar de ontmoetingsdagen. “De ontmoeting met verschillende vrouwen was heel waardevol,” vertelt een medewerker van Teyocoyani. “De vrouwen vertelden ons zich getroost te voelen en bevestigden de noodzaak om door te gaan met het organiseren van ontmoetingen, omdat die hen stimuleren hun werk voort te zetten en hen sterken als vrouw in het gezin en de gemeenschap.”

Steun aan gemeenschappen

Door de coronamaatregelen moesten medewerkers van Teyocoyani nieuwe manieren vinden om samen te werken met de deelnemers in de dorpen. Kerken waren van april tot en met september gesloten en er was geen betrouwbare informatie  over de werkelijke situatie van de pandemie in Nicaragua. “We besloten daarom telefonisch contact op te nemen met onze deelnemers om adviezen van artsen met betrekking tot preventie door te geven.” Ook werden er mondmaskers en ontsmettingsmiddelen naar de gemeenschappen gestuurd om hen ook op die manier steun te bieden.

Getroffen door orkanen

De orkanen Eta en Iota die een deel van Nicaragua verwoestten, troffen ook verschillende gemeenschappen die hulp krijgen van Teyocoyani. “Meerdere van onze gemeenschappen en deelnemers van onze verschillende onderwijsprocessen zijn getroffen. Daarom hebben we in december een inzamelingsactie gehouden voor onder andere bouwmateriaal, voedsel en matrassen voor de getroffenen in Ayapal, Wamblán, Jinotega, Mulukukú en Puerto Cabezas.

Gerealiseerde acitiviteiten in 2020

Er vonden 44 activiteiten plaats in 19 verschillende kerken. Daaraan deden 1176 deelnemers mee (462 vrouwen en 714 mannen).

Er waren 17 workshops in de kerken, 7 vrouwenontmoetingsdagen, 2 activiteiten met religieuze onderwijzers en 17 virtuele activiteiten (online conferenties met lezingen en overdenkingen)

Lees ook: