Pushbacks en honger op Lesbos

De situatie voor vluchtelingen op Lesbos is er niet beter op geworden. Alice Kleinschmidt, coördinator bij Kerk in Actie-partner Borderline vertelt over pushbacks en hoe vluchtelingen in een gesloten kamp water en eten worden onthouden.

Gruwelijke ervaringen

De Greek Council for Refugees publiceerde onlangs een nieuw rapport over het terugsturen van vluchtelingen aan de Griekse grens met Turkije. Het rapport draagt bij aan een reeks bewijzen van illegale pushback-praktijken van de Griekse overheid. Er worden gedetailleerde gevallen beschreven van elf pushback-gevallen aan de Evros-grensstreek, de Egeïsche eilanden, en twee gevallen van pullbacks door de Turkse autoriteiten in Evros. De gevallen die in dit rapport zijn opgenomen zijn door de GCR ingediend bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en/of de Griekse openbare aanklager. Deze getuigenissen, die zeer gruwelijke ervaringen beschrijven van wat mensen moesten doorstaan tijdens een pushback-operatie, bieden een verontrustend inzicht in de georganiseerde en systematische aard van deze illegale praktijken.

De pushbacks zijn het ergste

“Het houdt ons ook erg bezig”, vertelt Alice.”Al drie jaar is dit het ergste wat er hier op het eiland gebeurt. Ondanks rapportages van de New York Times en Artsen Zonder Grenzen is er niets veranderd. We hoopten dat als er beelden van pushbacks naar buiten kwamen, er een storm van verontwaardiging zou opsteken. Maar politici reageren altijd met: ‘Dit moeten we uitzoeken.’ We zijn bezorgd dat met het migratieakkoord van de Europese ministers strenge grensprocedures inclusief het opsluiten van asielzoekers ‘normaal’ zullen worden. Het huidige gesloten asielzoekerscentrum Lesvos Closed Controlled Access Centre is al erg genoeg. We horen vaak van mensen dat het er niet uit te houden is.”

Geen water, geen eten

Het kamppersoneel is nu verantwoordelijk voor het uitdelen van eten, en dat heeft de situatie verergerd. Uitgeprocedeerde vluchtelingen en erkende vluchtelingen krijgen geen water en eten meer. “Een groep organisaties heeft samen een brief aan de autoriteiten gestuurd, die we mede ondertekend hebben, om ervoor te pleiten dat iedereen water en eten krijgt”, vertelt Alice. “Het kampmanagement zegt: ‘Formeel zijn we er alleen voor asielzoekers.’ Maar waar moeten die anderen dan heen? Je zou voedsel toch niet mogen gebruiken als wapen om mensen weg te krijgen? Een ander zorgelijk punt is dat nieuwe vluchtelingen worden ondergebracht in grote hal-achtige tenten. De witte containers in het kamp zitten vol. Nieuwe asielzoekers worden ook overgebracht naar afgelegen plekken op het vasteland, waar geen hulporganisaties aanwezig zijn.”

Hulp aan vluchtelingen uit nieuwe landen

“Dat de Europese Commissie durft te zeggen ‘geen Moria’s meer’ is een grote leugen”, aldus Alice. “Ik zou nog een tijdje door kunnen gaan, maar we gaan ook door met ons werk. We zijn druk bezig met de dagelijkse ondersteuningsverzoeken. We richten ons individuele werk meer op gezinnen met kleine kinderen, maar in het Welcome Office helpen we zoals gewoonlijk iedereen met hun papierwerk, belastingnummer en het openen van bankrekeningen.” De vluchtelingengemeenschap die het kamp bereikt, is behoorlijk veranderd. Waren het eerst voornamelijk Afghanen, nu zijn er vooral Palestijnen, Somaliërs en veel mensen uit Eritrea, Soedan en Sierra Leone. “We hebben ook een nieuwe collega in het team die Somalisch en Arabisch spreekt. Een geweldige man, die hier wil blijven en een van de weinigen zal zijn die de mogelijkheid heeft om een ​​baan te vinden en in zijn levensonderhoud te voorzien in Griekenland.”

Wat doet Kerk in Actie?

Kerk in Actie werkt in Griekenland samen met Borderline op Lesbos, en met Synyparxis en Apostoli, twee projecten van de Grieks-Orthodoxe kerk, op het Griekse vasteland. Borderline laat vluchtelingen bij aankomst op Lesbos op krachten komen door ze eten en drinken aan te bieden. Daarna krijgen ze hulp bij het invullen van officiële documenten. Op een eigen school kunnen vluchtelingenkinderen van 6 tot 17 jaar lessen Engels, Grieks en wiskunde volgen. Synyparxis geeft zorg en begeleiding aan alleenreizende minderjarige vluchtelingen in vier opvangcentra op het Griekse vasteland. In de voedselkeuken van partner Apostoli in Athene krijgen vluchtelingen en dakloze Grieken elke dag een maaltijd. Arme gezinnen krijgen elke maand een voedselpakket en in vluchtelingenkampen worden zeep en andere spullen voor persoonlijke verzorging uitgedeeld.

Geef voor dit belangrijke werk

Lees ook:

Nog altijd zijn er miljoenen mensen over de hele wereld op de vlucht. Op zoek naar veiligheid stranden mensen uit landen als Syrië, Afghanistan en Iran in Griekenland. Hier wacht hen een moeilijke en onzekere tijd. Kerk in Actie ondersteunt drie organisaties die hen opvangen, begeleiden en hen voorzien van voedsel, kleding, zorg en onderwijs.

Blijf op de hoogte van Opvang voor gestrande vluchtelingen