Toch een beetje welkom op Lesbos

Nog altijd wachten duizenden vluchtelingen op Lesbos in grote onzekerheid hun asielprocedure af. Bij het Welcome Office, partner van Kerk in Actie, kunnen ze terecht voor voedsel, kleding en hulp en advies bij het invullen van een wirwar aan documenten. Coördinator Alice Kleinschmidt: “We hopen dat ze zich zo toch een beetje welkom voelen.”

De situatie op Lesbos is nog altijd schrijnend. In het overbevolkte opvangkamp op het eiland verblijven op dit moment zo’n 6000 vluchtelingen, terwijl er maar voor 2000 mensen een verwarmde woonunit is. Duizenden mensen slapen in grote tenten, zonder verwarming, stromend water en voldoende kookfaciliteiten.

Vast op Lesbos

Het opvangkamp is hermetisch van de buitenwereld afgesloten. Voor kinderen zijn er nauwelijks mogelijkheden om naar school te gaan of lessen te volgen. “Er zijn momenteel geen transfers naar het vasteland, waardoor mensen ook echt vastzitten hier”, vertelt Alice Kleinschmidt, coördinator van het Welcome Office. Kerk in Actie ondersteunt het werk van deze kleine organisatie op Lesbos, die vluchtelingen na aankomst op het eiland opvangt, hen voorziet van voedsel en water en helpt bij het invullen van documenten die nodig zijn voor de asielaanvraag.

Pushbacks

Het aantal vluchtelingen dat naar Lesbos komt blijft stijgen. In 2023 bereikten ruim 13.000 mensen het Griekse eiland. Alice: “Er zijn echt veel te weinig opvangplekken in het kamp. De doorstroom is bijna nihil. Families verblijven vaak wel drie jaar onder erbarmelijke omstandigheden in het kamp.” Wat haar extra somber maakt, is dat 2023 het dodelijkste jaar sinds 2015 bleek voor vluchtelingen op weg naar Lesbos. “Door de pushbacks die nog altijd plaatsvinden, worden vluchtelingen met alle gevaren van dien teruggestuurd de zee op. Het risico is heel groot dat ze die reis niet overleven.”

Hulp bij asielprocedure

Het Welcome Office is gevestigd op een centrale plaats in Mytilini, de hoofdstad van Lesbos. Alice Kleinschmidt vindt het belangrijk dat vluchtelingen zich snel op hun gemak voelen als ze binnenstappen in hun kantoor. “We willen proberen een ‘vrolijk’ informatiepunt te zijn.” Nieuw aangekomen mensen op Lesbos kunnen bij het Welcome Office terecht voor het aanvragen van een belastingnummer, de registratie bij overheidsdiensten, het openen van een bankrekening of het afsluiten van een verzekering. Ook krijgen ze informatie over hoe de asielprocedure in Griekenland werkt en welke documenten ze voor de asielaanvraag moeten invullen. “Onze vertalers helpen hen bij het ontcijferen van de documenten. Die zijn bijna allemaal in het Grieks opgesteld”, vertelt Kleinschmidt.

In het kledingmagazijn van het Welcome Office worden kleding en schoenen verzameld. “Mensen komen hier vaak aan met alleen de kleding die ze aan hebben. Bij ons krijgen ze een nieuwe set kleding waar ze weer even mee vooruit kunnen”, aldus Alice.

Een ruimte om te wonen

Speciaal voor families met kleine kinderen die al meer dan zes maanden in het opvangkamp verblijven en medische problemen hebben heeft het Welcome Office een huisvestingsprogramma. In 2023 kregen 26 families onderdak in kleine appartementen in Mytilini. In twee andere appartementen was ruimte voor een aantal alleenreizende vluchtelingen. “De bewoners van de appartementen krijgen twee keer per week een voedselpakket van ons”, vertelt Alice Kleinschmidt. “We zorgen ook voor een ov-kaart zodat ze met het openbaar vervoer kunnen reizen en bieden hulp bij medische zorg.” Gemiddeld wonen de families zo’n 2 tot 13 maanden in de appartementen. “Het hangt van hun persoonlijke situatie af”, zegt Kleinschmidt. “Sommigen mochten uiteindelijk toch doorreizen naar het vasteland, anderen vonden een baan en konden daarna zelf een woonruimte huren.”

Hoe helpt Kerk in Actie op Lesbos?

Kerk in Actie helpt wereldwijd mensen op de vlucht. Op zoek naar veiligheid belanden mensen uit landen als Syrië, Afghanistan, Iran en Eritrea in Griekenland. Samen met het Welcome Office biedt Kerk in Actie vluchtelingen op Lesbos voedsel, kleding, zorg en onderdak. Waar mogelijk helpen we ze op weg naar een betere plek. Help jij mee?

Geef voor dit werk

Lees ook:

Nog altijd zijn er miljoenen mensen over de hele wereld op de vlucht. Op zoek naar veiligheid stranden mensen uit landen als Syrië, Afghanistan en Iran in Griekenland. Hier wacht hen een moeilijke en onzekere tijd. Kerk in Actie ondersteunt drie organisaties die hen opvangen, begeleiden en hen voorzien van voedsel, kleding, zorg en onderwijs.

Blijf op de hoogte van Opvang voor gestrande vluchtelingen