Ramp op ramp in Zuid-Soedan

In september 2020 werden 800.000 mensen in het noordoosten van Zuid-Soedan getroffen door zware overstromingen, omdat de Nijl buiten haar oevers trad. Zuid-Soedanezen lijden niet alleen onder de coronacrisis, de economische crisis en militaire spanningen, maar ook onder klimaatverandering. Ongeveer 370.000 mensen sloegen op de vlucht in dit toch al straatarme land, waar 7 miljoen van de 11 miljoen mensen afhankelijk zijn van noodhulp. Welke hulp kon Kerk in Actie bieden?

Huizen, gewassen, scholen, latrines vernield

Door de overstromingen zijn huizen en voedselgewassen vernield. Mensen zochten onderdak in schoolgebouwen, zoals hier op de foto. Maar niet alle schoolgebouwen zijn zo stevig als deze. Er waren ook klaslokalen vernield en latrines.

500 kwetsbare gezinnen kregen geld voor herstel

Mede dankzij uw steun kon Kerk in Actie via de Lutherse Wereldfederatie hulp bieden in de zwaar getroffen Jonglei State. 500 Kwetsbare gezinnen kregen geld om hun bestaan weer op te bouwen. de helft kochten van dit geld palen en riet en andere bouwmaterialen om hun huis weer op te bouwen. Anderen kochten de meest noodzakelijke (huishoudelijke) spullen, die weggespoeld waren. Door geld te geven kunnen mensen zelf bepalen wat voor hen het meest noodzakelijk is. Bovendien is het goed voor de plaatselijke economie als het geld lokaal besteed wordt.

Hoe selecteer je?

Hoe bepaal je welke mensen het meest kwetsbaar zijn? In overleg met de lokale gemeenschap worden selectiecriteria opgesteld, zodat de meest kwetsbaren in beeld komen. Zo wordt voorkomen dat er jaloezie ontstaat of dat er bepaalde mensen bevoorrecht worden.

Dijken, klaslokalen en latrines herstellen

Als ze hun eigen bestaan wat meer op orde hebben, krijgen mensen geld als ze samen dijken gaan repareren. Dan worden ook de klaslokalen en latrines gerepareerd of opnieuw opgebouwd, zodat weer meer kinderen naar school kunnen. Ook leren mensen dan om de risico’s op overstromingen tijdig te herkennen en hoe ze daar beter op kunnen inspelen om schade te beperken.

Bid voor Zuid-Soedan

De situatie in Zuid-Soedan blijft erg moeilijk en dreigend. Alle ellende in het land leidt tot veel spanningen. Wilt u bidden dat er rust mag komen, dat mensen vreedzaam samen kunnen wonen. Wilt u ook bidden voor de veiligheid van de mensen die hulp bieden.
Dank voor uw steun, gebed en medeleven.

Lees meer: Hongersnood en oorlog dreigen opnieuw in Zuid-Soedan (NOS, 28-4-2021)