Voorkomen dat kinderen op straat belanden

Klimaatverandering en toenemende droogte maken het leven voor het herdersvolk Karamojong in het droge noordoosten van Oeganda steeds lastiger. Hun kinderen belanden daardoor regelmatig op straat in grote steden. Kerk in Actie werkt samen met drie Oegandese organisaties die dit probleem aanpakken.

Huiselijk geweld

Klimaatverandering en toenemende droogte maken het leven in de noordoostelijke regio Karamoja steeds lastiger. Er waren lange tijd gevechten om vee en vruchtbare grond. Veel (jonge) mannen kwamen hierbij om. De Oegandese overheid doet er alles aan om de hoeveelheid wapens in het gebied te verminderen. Maar vooral voor de mannen van dit ruwe herdersvolk kost het tijd om te veranderen. Men grijpt nog makkelijk naar geweld, ook thuis. Dat is voor vrouwen en kinderen vaak een reden om weg te vluchten.

Training geeft nieuwe inzichten

Lomilo (23) en zijn vrouw Anna (20) hebben een zoon en een dochter. Ze hebben trainingen gevolgd, waarin ze leerden over positief ouderschap, hoe je huiselijk geweld kunt voorkomen, hoe je een eigen bedrijf kunt starten en hoe je kunt sparen. Ze zijn lid geworden van een spaargroep in hun dorp die iedere zaterdag samenkomt. Ze kregen zaden waarmee ze graan konden verbouwen. Daarmee kookten ze pap, die ze konden verkopen. Na een jaar hadden ze 65 euro verdiend, waarmee ze een fiets en twee geiten konden kopen.

Positieve rolmodellen

Lomilo (23) heeft nu een positieve invloed op andere mannen. De mannen bespreken hoe ze onderling geweld kunnen voorkomen en goede vaders kunnen zijn. Velen weten hoe het is om op te groeien zonder vader. Ze hebben hun alleenstaande moeders zien worstelen met armoede. Alle mannen kennen vrouwen en kinderen die zijn gevlucht naar de grote stad, waar het leven voor de Karamojong vaak niet beter is. Lomilo benadrukt dat mannen niet te veel kinderen moeten krijgen. Twee of drie kinderen kun je nog goed onderwijs bieden en dus een betere toekomst.

Mannen met elkaar in gesprek

Emmanuel gered en naar school

Goed ouderschap betekent ook: je kind opsporen als hij vermist is, zoals moeder Nawal deed. Haar enig kind Emmanuel (14) verliet het dorp onder druk van vrienden. Nawal meldde het bij de politie, die de jongen vrij snel in een naburige stad op straat terugvond. Een Oegandese partner van Kerk in Actie ging het gesprek aan met inwoners van dit dorp en deze stad. Ze stimuleren ouders om hun kinderen niet zomaar te laten gaan, ook als je als herdersvolk gewend bent dat kinderen langere tijd (met vee) van huis zijn. Ze overtuigen bewoners om niet zomaar andersmans kinderen voor zich te laten werken, omdat kinderarbeid strafbaar is. En Emmanuel? Hij kon met hun hulp voor het eerst in zijn leven naar de basisschool.

Emmanuel is weer herenigd met zijn ongeruste moeder

Een toekomst voor Christine

Toch kan hulp ook tot jaloezie leiden. Dat overkwam Christine (19). Haar ouders hadden haar verlaten. Ze groeide daarom op bij haar oom, waar het geen vetpot was. Christine presteerde goed op de basisschool. Een lerares gaf haar wat geld, zodat ze tijdens schoolvakanties wat kon verdienen met een eigen bedrijfje. Maar haar oom was boos dat Christine het geld niet met hem wilde delen. Hij joeg haar het huis uit. Christine trouwde daarom jong, maar haar huwelijk liep stuk. Ze vertrok naar buurland Kenia, waar ze in Nairobi een zoontje kreeg. Met de kleine Gideon leefde ze op straat. Haar leven kenterde pas toen de Keniaanse overheid haar oppakte en terug stuurde naar Oeganda, waar een partner van Kerk in Actie haar een nieuw leven bood in de buurt van haar zus. Na een training ging ze brandstof verkopen. Ze kreeg een beurs waardoor ze nu middelbaar onderwijs volgt. Het is Christine's ambitie om verpleegster te worden.

Christine volgt middelbaar onderwijs

Wat doet Kerk in Actie?

Kerk in Actie samen met lokale kerken en partners aan herstel van vrede en recht en toekomstperspectief voor hen die alles verloren zijn. In Oeganda werkt Kerk in Actie samen met drie Oegandese organisaties die straatkinderen in de hoofdstad Kampala opvangen en hen proberen te herenigen met familie in hun geboorteregio. Ze zorgen ervoor dat deze kinderen weer naar school kunnen of een vak leren. Ook doen ze er alles aan om migratie van nieuwe kinderen naar de stad te voorkomen.

Geef voor dit werk

Voormalig straatkinderen gaan met de bus terug naar familie

Lees ook:

In de Oegandese hoofdstad Kampala leven duizenden kinderen op straat. Ze worden hier door volwassenen neergezet om te bedelen. Ze gaan niet naar school, worden uitgebuit en mishandeld. Kerk in Actie werkt samen met drie Oegandese organisaties die dit probleem aanpakken. Zij vangen de kinderen tijdelijk op en herenigen hen met familie in hun geboorteregio. Ze zorgen dat de kinderen daar weer naar school gaan of een vak kunnen leren. Ook doen ze er alles aan om migratie van nieuwe kinderen naar de stad te voorkomen.

Blijf op de hoogte van Nieuwe kansen voor straatkinderen