Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

'Vrede moet je onderwijzen zoals wiskunde' 

Juist nu, te midden van oorlog en trauma, brengt het Rossing Center jongeren in Israël en Palestina samen in dialoog. Coördinator John Munayer: “We geloven dat vrede net zo serieus onderwezen moet worden als wiskunde.” 

In Israël en Palestina groeien kinderen op in een context van angst en geweld. Door het gescheiden onderwijssysteem ontmoeten Joodse en Palestijnse jongeren elkaar nauwelijks. Het Rossing Center in Jeruzalem, partner van Kerk in Actie, biedt een alternatief: dialoog, gerechtigheid en vrede. 

“Het is belangrijk dat jongeren leren dat vrede mogelijk is. Dat perspectief is onmisbaar”, zegt John Munayer. “Daarom trainen we docenten en schoolleiders in vredeseducatie en begeleiden we jongeren bij het omgaan met trauma en het voeren van respectvolle gesprekken over conflicten.” 

Meer tijd voor reflectie 

Sinds 7 oktober en de daaropvolgende oorlog tussen Israël en Hamas is het werk van het Rossing Center urgenter dan ooit. De dialoogprogramma’s tussen Joodse en Palestijnse jongeren gaan door, maar in aangepaste vorm. “We nemen nu meer tijd om emoties en ervaringen achteraf in de eigen groep te verwerken”, vertelt Munayer. “Dat voorkomt hertraumatisering en maakt echte ontmoeting mogelijk.” 

Vertrouwen in plaats van haat 

Centraal in de programma’s van het Rossing Center staat de Healing Hatred-methodiek, ontwikkeld voor interreligieuze en interculturele dialoog. Uitgangspunt is dat wanneer trauma en angst worden begrepen en geheeld, apathie en haat plaatsmaken voor vertrouwen en respect. Dan kan er gewerkt worden aan een gezamenlijke toekomst. 

In de praktijk betekent dit dat jongeren tijdens gezamenlijke sessies elkaars verhalen en ervaringen leren kennen. Daarnaast zijn er een-op-een- of uni-nationale bijeenkomsten waarin deelnemers in een veilige omgeving hun gevoelens, zorgen en angsten kunnen delen. 

Jongeren als dragers van verandering 

Ondanks de spanningen door de oorlog blijft het Rossing Center jongeren motiveren om deel te nemen. “Ze ontdekken dat de ander ook pijn en angst kent”, zegt Munayer. “Dat besef opent de deur naar meer begrip en verandering.” 

Door samen te werken met scholen en universiteiten wordt systematisch gebouwd aan een cultuur van vrede. “We willen jongeren toerusten met vaardigheden om conflicten te begrijpen en te hanteren – in hun klas, hun gemeenschap en hun land.” 

Echte ontmoeting 

Voor John Munayer is hoop geen naïef optimisme, maar een keuze. “Juist nu, in tijden van oorlog en verdeeldheid, is het belangrijk jongeren perspectief te bieden. Vrede begint met échte ontmoeting.” 

Via het programma Werelddiaconaat ondersteunt Kerk in Actie het werk van het Rossing Center in Jeruzalem. Help mee en geef voor dit werk. 

Geef nu

Over dit project

Was deze informatie zinvol?
We hebben uw feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Joodse en Palestijnse kinderen spelen samen