'Samen in actie': meer materialen bij projecten van Kerk in Actie

Maar liefst 95 procent van de gemeenten van de Protestantse Kerk is betrokken bij Kerk in Actie. Een groot aantal doet dat door een tijdlang een buitenlands project te steunen. Om deze gemeenten van meer materialen te kunnen voorzien, heeft Kerk in Actie een focus aangebracht in het projectaanbod.

Het nieuwe concept heet ‘Samen in actie’ en bestaat uit 7 actielanden. Een gemeente die een project wil steunen, kiest dus uit deze actielanden. Vanuit elk land worden 4 of 5 projecten aangeboden. Ze zijn gevarieerd van inhoud en gericht op bijbelkennis, kerkopbouw, armoedebestrijding, landbouw, kinderwerk of opvang van vluchtelingen. Een gemeente kan ervoor kiezen om alle projecten uit een actieland te steunen, of er één of meer te kiezen. De duur van de steun kan variëren van 1 tot 3 jaar. Voor de gekozen projecten komt 3 keer per jaar automatisch een pakket met materialen naar de gemeente toe.

Pluspunten

Het samenbrengen van het projectaanbod heeft twee belangrijke pluspunten:

1. Meer en betere materialen

Door meer focus aan te brengen kan Kerk in Actie meer en betere materialen over een actieland beschikbaar stellen. Denk aan video’s, powerpointpresentaties en een magazine. Hiermee blijven gemeenteleden up-to-date en betrokken.

2. Samenwerking

Bij een kleiner aanbod steunen meer gemeenten dezelfde projecten. Dit maakt het aantrekkelijk om samen te werken. Gemeenten kunnen elkaar bijvoorbeeld ontmoeten op een landendag, elkaar motiveren en van ideeën voorzien. Ook kun je samen een gast uit het actieland uitnodigen.

Kerk in Actie ondersteunt wereldwijd lokale kerken en christelijke organisaties in hun diaconale taak. De 7 actielanden zijn verdeeld over Azië, het Midden-Oosten, Europa, Afrika en Latijns-Amerika. Het zijn, in alfabetische volgorde en met vermelding van de context per land:

Niet zomaar een goed doel

Kerk in Actie is de diaconale organisatie van de Protestantse Kerk in Nederland. Dat maakt Kerk in Actie voor lokale gemeenten niet zomaar een goed doel: ze voert de opdracht van de kerk uit. In de kerkorde staat dat mooi beschreven: ‘De gemeente vervult haar diaconale roeping in de kerk en in de wereld door in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid te delen wat haar aan gaven geschonken is, te helpen waar geen helper is en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt.’ Dat is wat Kerk in Actie doet, in naam van de lokale gemeenten én in partnerschap met kerken wereldwijd.

Zo veel kerken, op zo veel plaatsen, die allemaal vindplaats van geloof, hoop en liefde willen zijn. En zo veel mensen, vele duizenden kilometers van elkaar verwijderd, die toch verbonden zijn en elkaar verstaan, ook als ze elkaar soms niet begrijpen. Het bijzondere aan Kerk in Actie is dat we niet geven, maar delen. Het gaat bij Kerk in Actie niet alleen om geld, maar ook om samen kerk zijn. Als leden van één lichaam die niet zonder elkaar kunnen.

Met het nieuwe concept ‘Samen in actie’ kunnen gemeenten deze bijzondere opdracht nog beter en met nog meer impact vormgeven. Samen zijn we, wereldwijd, de kerk in actie.

Nieuwsgierig naar deze vernieuwde manier van projectsteun? Kijk op kerkinactie.nl/actielanden of informeer bij je consulent (kerkinactie.nl/consulenten).