Coronamaatregelen Rwanda weer aangescherpt

Versoepelingen en dan toch weer aanscherping. Ook in Rwanda heeft men daarmee te maken. Ondanks alles maken de Rwandese kerken er het beste van. 700 gezinnen ontvingen voedselhulp. Kerkdiensten gingen door via huiskringen en online. 2500 mensen gingen meedoen aan spaargroepen. Dank voor uw steun voor dit werk van de Rwandese kerk.

Versoepeling en aanscherping

Begin 2021 leken de ergste beperkingen vanwege corona voorbij in Rwanda. Het gewone leven kwam weer op gang, scholen en ook kerken gingen weer open. Kerkgangers zijn verplicht hun handen te wassen buiten het gebouw. Sommige kerken legden stromend water en wastafels aan. Bij de ingang wordt de temperatuur van kerkgangers gemeten. Maar sinds juni 2021 zijn de maatregelen opnieuw aangescherpt vanwege nieuwe corona-varianten.

Blijven bidden

Dominee Pascal Bataringaya schreef 7 juli:
“Ik hoop dat het jullie allen goed gaat. Hier wordt de situatie zorgelijk vanwege Covid-19. Het aantal positieve gevallen groeit met de dag en ook overlijden er meer mensen. Zo moeilijk als nu hebben we het in maanden niet gehad. Dit is de derde golf. Er zijn nieuwe maatregelen van kracht: de kerken zijn opnieuw gesloten, reizen tussen districten is weer niet toegestaan, ook de scholen zijn opnieuw gesloten. Laten we blijven bidden dat er een einde komt aan deze situatie. Wij bidden ook iedere dag voor jullie.”

Voedselhulp voor 700 gezinnen

Kerk in Actie heeft inmiddels voor een tweede keer 30.000 euro aan de Rwandese kerk gegeven, bestemd voor voedselhulp aan de meest kwetsbare gezinnen. Zo kregen 700 gezinnen ieder 5 kilo rijst, 5 kilo bonen, 2 kilo suiker, 2 liter olie, 2 stukken zeep, 10 kilo meel voor pap, en toiletartikelen waaronder ook mondkapjes. Het is moeilijk kiezen wie de hulp het hardst nodig heeft. De kerk werkt hierbij samen met de Rwandese overheid. Onder de 700 gezinnen bevonden zich oudere mensen, mensen met een handicap en zwangere vrouwen. Ook mensen zonder vaste baan die geen inkomen hadden door de lockdown, ontvingen hulp.

Het kerkelijk leven gaat door

De kerk probeert creatief om te gaan met beperkingen. Iedere gemeente is opgebouwd uit groepen van 7 tot 15 families. Deze groepen organiseren huisdiensten. Ook bidt men dagelijks thuis op vaste momenten. Voorgangers sturen via Whatsapp gebeden en overdenkingen naar de contactpersonen van iedere groep. Zo blijft iedereen met elkaar verbonden en wordt het geloof samen gedeeld, ook op afstand van elkaar. Ook zondagsscholen gaan zoveel mogelijk door.

Nieuwe spaargroepen

Ondanks alle moeilijkheden zijn er honderd nieuwe spaargroepen gevormd met ieder 25 leden. Dat zijn dus 2500 mensen die dankzij hun spaargroep de kans hebben om een enkele keer een grote uitgave te doen. Want iedereen legt elke week een klein bedrag in, en om de zoveel tijd ben je aan de beurt om de ‘pot’ te krijgen. Zo kon een vrouw een koe kopen! In haar eentje zou het nooit zijn gelukt om zo lang te sparen tot ze alles bij elkaar had, maar dankzij de groepsmotivatie lukt het om dit wel te doen.

Dank voor uw steun voor dit werk.
kerkinactie.nl/kerkrwanda