‘Dank voor jullie trouwe hulp aan Syrië’

Rania Younan (39) komt uit het noordoosten van Syrië en woont sinds 2017 in Nederland. Ze is getrouwd en heeft een dochter en twee zoons. Haar familie woont in een onrustig gebied in Syrië. Ze kan niets voor hen betekenen, alleen maar bidden.

“In mei 2017 ben ik naar Nederland gekomen. Ik woonde in Al Qamishli, in het noordoosten van Syrië. We zijn gevlucht omdat het er niet meer veilig was. Twee tantes en de familie van mijn man wonen er nog. Ik bel hen bijna elke week. Via Facebook Messenger of WhatsApp lukt het goed om contact te hebben. Ze vertellen me over de situatie in Syrië.

Steun uit Nederland is nodig

Ik merk aan mijn familieleden dat ze nog steeds bang zijn. Het is moeilijk dat ik vanuit Nederland niets voor ze kan doen, behalve bidden.

Mijn familie is christen. Gelukkig kunnen zij op zondag nog naar de kerk. De kerk helpt ook zieke en arme mensen, die door de oorlog extra lijden. De val van de Syrische munt maakt dat het voor mensen steeds lastiger wordt om voldoende eten te kopen en hun gezondheidsverzekering te betalen. De kerk probeert hen zo goed mogelijk te helpen, maar zonder steun van kerken uit het buitenland is dat lastig. Daarom zeg ik namens mijn familie en de mensen uit mijn land: dank voor jullie trouwe hulp!”

Kerken herstellen in Syrië

Meer dan 90 procent van de mensen in Syrië leeft onder de armoedegrens, voor meer dan de helft dreigt honger. De oorlog in Syrië heeft een nieuw gezicht gekregen: van militair geweld naar een dramatische economische crisis. Er is nauwelijks aan eerste levensbehoeften te komen, laat staan aan bouwmaterialen. Toch is het herstel van kerken het enige wat perspectief biedt.

Als de kerk er weer is, kan zij haar onmisbare taak in de samenleving weer oppakken. Met het herstelfonds helpt Kerk in Actie de kerk in Syrië op te bouwen. Want herstel van de kerk betekent herstel van de gemeenschap, en hoop voor de toekomst! Lees meer

Direct doneren

Op zondag 19 september wordt er landelijk gecollecteerd voor herstel van Syrische kerken. Doet uw gemeente mee? Kijk op kerkinactie.nl/najaarscampagne voor meer informatie over de collecte en collectematerialen.

Lees ook hoe Pamela Shamas (26) uitkijkt naar het herstel van haar kerk in Aleppo:

Blijf op de hoogte van Bouw de kerk in Syrië weer op