Gebed voor vluchtelingen: 'Geef hoop waar wanhoop is'

Extreme kou of juist ondraaglijke hitte. Gebrek aan schoon drinkwater, medicijnen, sanitaire voorzieningen. Maar misschien wel het ergst van alles: de uitzichtloosheid. Dat is de realiteit waarin duizenden vluchtelingenkinderen in Griekenland, vluchtelingen uit Afghanistan, maar ook ontheemden in het niemandsland tussen Polen en Wit-Rusland zich bevinden. We bidden voor hen.

Trouwe God,

U bent een God van barmhartigheid en gerechtigheid
die omziet naar ons mensen,
in het bijzonder naar de mensen in nood.
U hoort het roepen van mensen die op de vlucht zijn,
de ontheemden die een plaats op deze aarde, Uw aarde, wordt ontzegd.

Zo worden wij mensen opgeroepen om niet voorbij te leven
aan de kinderen op Lesbos die een menswaardig bestaan onthouden wordt,
aan de vluchtelingen uit Afghanistan die geen levensperspectief hebben,
aan de vluchtelingen die in het niemandsland tussen Polen en Wit-Rusland verblijven.

Geef hen de kracht en de moed om vol te houden.
Dat er licht moge komen waar duisternis is,
hoop waar wanhoop is,
vreugde waar verdriet is.

Zo worden wij opgeroepen om onversaagd en met volharding bondgenoten te zijn van deze mensen,
mensen naar Uw beeld en gelijkenis.
In directe hulp en voor een ander politiek beleid.
Zodat wij instrumenten zijn van Uw barmhartigheid en gerechtigheid.

Amen

Dit gebed is geschreven door Herman Noordegraaf, emeritus-hoogleraar voor diaconaat aan de Protestantse Theologische Universiteit

Lees ook:

Nog altijd zijn er miljoenen mensen over de hele wereld op de vlucht. Op zoek naar veiligheid stranden mensen uit landen als Syrië, Afghanistan en Iran in Griekenland. Hier wacht hen een moeilijke en onzekere tijd. Kerk in Actie ondersteunt drie organisaties die hen opvangen, begeleiden en hen voorzien van voedsel, kleding, zorg en onderwijs.

Blijf op de hoogte van Opvang voor gestrande vluchtelingen