Is bijbellezen een eerste levensbehoefte?

Via Kerk in Actie kunt u bijbelprojecten steunen. Misschien denkt u: als kerk willen we mensen toch onvoorwaardelijk helpen? Moet de Bijbel daarbij gehaald worden? Wie beseft dat de Bijbel mensen kracht kan geven om onrecht, achterstelling of wanhoop in hun leven te lijf te gaan, snapt dat het heel zinvol en noodzakelijk kan zijn om bijbelprojecten financieel te steunen. Het kan blijvende verandering teweeg brengen. Doet u mee?

Kijk welke projecten u kunt steunen

De veranderende kracht van de Bijbel

Voor christenen is de Bijbel een belangrijk bron om God beter te leren kennen. De Bijbel voedt ons geloof en is van belang voor ons dagelijks leven. Juist de alledaagse verhalen kunnen mensen, geloofsgemeenschappen en samenlevingen veranderen. Door deze bijbelverhalen komen we achter de veranderende kracht van God. Kerk in Actie ontmoet in haar wereldwijde werk veel mensen, die die de bevrijdende kracht van het Evangelie goed kunnen gebruiken. Zo vertelt de Palestijnse Marjam hoe de Bijbel haar veranderde.

“Bijbelverhalen zijn prachtig en uitdagend tegelijk”

Actief worden in kerk en samenleving

Kerk in Actie steunt bijbel-projecten die gemeenteleden daarbij helpen. Gespreksgroepen waar mensen van verschillende achtergronden de Bijbel bestuderen en samen uitwisselen wat dit kan betekenen voor hun eigen leven. Door deze bijbelstudies gaan gemeenteleden zich bovendien vaak meer inzetten voor hun kerk of directe omgeving. Vaak leiden vrouwen en jongeren deze groepen. Dit versterkt hun positie binnen hun kerk en samenleving. Lang niet alle kerkleiders vinden het nodig dat gemeenteleden de Bijbel zelf lezen en begrijpen. Kerk in Actie wil hen laten beseffen hoe belangrijk het is als gemeenteleden hun steentje bijdragen aan de kerk. Ook in afgelegen dorpen in Nicaragua is de Bijbel van grote betekenis.

Als kerken wereldwijd van elkaar leren

Ook voor Nederland is Bijbel als levensbron een belangrijk thema. Mensen kennen de bijbelverhalen niet (meer), vinden het een moeilijk boek om te lezen of lezen de Bijbel bevooroordeeld, omdat de antwoorden al zijn aangereikt. Kerk in Actie stimuleert dat we als kerken wereldwijd van elkaar leren op dit gebied door bijvoorbeeld samen uit de Bijbel te ontdekken. Ook zendt Kerk in Actie daarom theologiedocenten uit naar andere landen.

In 2020 kon Kerk in Actie 62 bijbel-projecten in 24 landen steunen met 1.353.600 euro. Bedankt voor uw steun, waardoor dit mogelijk was!