Kennis is macht voor boerinnen in Ghana

Mahama Alhassan is projectcoördinator bij de landbouworganisatie van de Presbyteriaanse kerk in Ghana. Hij legt uit hoe dit werk de levens van inmiddels 120.000 mensen in Noord-Ghana verbetert.

Levens verbeteren van gezinnen in Noord-Ghana

Wij ondersteunen boerinnen die hun eigen voedsel verbouwen. Het zijn arme families. Ze  kunnen daar niet van leven. Dus moeten ze eten kopen, maar daar hebben ze geen geld voor. Ook niet om kinderen naar school te laten gaan of om de verplichte gezondheidsverzekering te betalen. De levens van deze vrouwen en hun gezinnen willen we verbeteren.

Kennis is macht

We versterken de vrouwen met kennis, want kennis is macht. We plaatsen hen in groepen. Dan zijn ze makkelijker bereikbaar voor trainingen, verkoop, financiering en advies. We bieden hen diverse trainingen. We leren hen:

1. hoe ze kunnen samenwerken en conflicten oplossen
  2. hoe ze de kwaliteit van de sheanoten en de sheaboter kunnen verbeteren om aan de eisen van de kopers te voldoen,
  3. de administratie bijhouden en budgetteren en plannen,
  4. over gezondheid en veiligheid
  5. om hun producten pas te verkopen als de prijs hoog is. Tot die tijd kunnen ze de noten bewaren in een opslagruimte.

Veiligheid en vervoer

De training over gezondheid en veiligheid is belangrijk, omdat ze met allerlei risico’s te maken krijgen. Slangen. Schorpioenen. Of beten van andere dieren. We leren hen hoe ze die aanvallen kunnen vermijden. We raden hen af om noten te rapen als het donker is. We adviseren ze om geen noten te koken als ze hun kinderen op de rug dragen. We voorzien ze van handschoenen en laarzen. Ook leren we hen betere ovens te gebruiken, die minder hout nodig hebben en minder rook veroorzaken. Ze dragen soms wel 100 kilo sheanoten op hun hoofd en lopen daar 3 tot 8 kilometer mee. Ze klagen over pijn in hun nek of rug. We geven een groep vrouwen een transportbrommer. Dan zie je dat ze ineens per persoon 5 zakken noten rapen en vervoeren in plaats van 2 zakken.

Vier landbouwcentra

We werken vanuit vier landbouwcentra, waar meerdere vrouwengroepen aan gekoppeld zijn. We bieden hen daar opslagruimte voor hun noten. We kijken naar het vochtgehalte. We leren hen hoe ze de noten moeten schoonmaken. Dan krijgen ze de hoogste prijs. Dat is wat de kopers en de industrie willen. En ze kunnen de noten daar machinaal verwerken tot sheaboter. Dat is een langdurig proces. We helpen hen om de beste kwaliteit sheaboter te maken.

Spaargroepen

We zetten spaargroepen op van 25 vrouwen. Die spreken elkaar iedere week. Ze leggen elke week geld in de pot. Na 52 weken delen ze dit met elkaar en krijgen ze ook rente. Daardoor kunnen ze kleine bedrijfjes opzetten. We koppelen hen aan een coöperatieve bank, zodat ze professionele leningen kunnen krijgen.

Jaarlijks duizend nieuwe vrouwen trainen

Bij de 20.000 vrouwen die wij trainen en begeleiden gaat alles wat ze rapen, verwerken en verkopen naar henzelf, ook alle winst. Een gemiddeld Ghanees gezin bestaat uit een vader, moeder en vier kinderen, dus 120.000 mensen hebben nu al baat bij ons werk. We willen ieder jaar duizend nieuwe vrouwen trainingen.

Steun dit werk zodat Mahama meer vrouwen kan training en zij meer geld verdienen, zodat hun kinderen naar school kunnen.

Ja, ik steun de sheaboerinnen

In Noord-Ghana is het te droog om het hele jaar van de eigen oogst te leven. Gelukkig gedijen sheabomen goed in dit gebied. Deze bomen voorkomen erosie en leveren sheanoten. Die zijn een bron van inkomsten voor Ghanese vrouwen. Sinds de landbouworganisatie van de Ghanese kerk vrouwen traint en begeleidt, zijn sheanoten een stuk winstgevender geworden.

Blijf op de hoogte van Een beter inkomen voor sheaboerinnen