Kerk in Actie helpt mensen op de vlucht. Help je mee?

Iedere dag weer zijn overal ter wereld duizenden mensen op de vlucht voor geweld en natuurrampen. Op zoek naar een veilige plek laten ze alles achter. Kerk in Actie ondersteunt wereldwijd vluchtelingen met opvang, onderdak, voedsel, medische zorg en onderwijs. Jij kunt helpen!

Het jaar 2024 is net begonnen. Voor veel mensen hét moment om over hun zomervakantie na te denken. Voor vluchtelingen is de realiteit totaal anders. Zij laten alles achter en gaan een reis vol gevaren en bedreigingen tegemoet. Adrian, Dunia, Ukize, Honor, Shwe Yi en Asif zijn zes jonge mensen die er alles over kunnen vertellen. Zij moesten noodgedwongen alles achterlaten en opnieuw beginnen in een vreemd land. Kerk in Actie helpt hen daarbij.

Adrian (22) vluchtte van Venezuela naar Colombia

“Zeven jaar geleden ben ik vanuit Venezuela naar Colombia gevlucht. Ik heb drie maanden op straat geslapen. Bewust heb ik niet mijn toevlucht gezocht tot drugs of alcohol, want ik wilde werken aan een beter leven. Nu volg ik een horecaopleiding. Als ik klaar ben, wil ik mijn eigen restaurant openen, en andere jongeren uit Venezuela een baan kunnen bieden.”

Conexión, partnerorganisatie van Kerk in Actie, leidt jaarlijks 80 kansarme jongeren, waaronder jonge Venezolaanse vluchtelingen, op voor een baan in de horeca.

Dunia (11) vluchtte van Gaza naar Griekenland

“Een paar jaar geleden ben ik met mijn familie gevlucht uit Gaza, omdat een bom ons huis verwoestte. Halsoverkop reisden we via Egypte naar Turkije. Daar werd mijn vader opgepakt en is mijn moeder met mij en mijn zes broers en zussen verder gevlucht. In een rubberbootje staken we de zee over naar Griekenland, waar we in een vluchtelingenkamp terechtkwamen. Gelukkig is mijn vader weer vrijgelaten en nu wonen we in een appartementje in Athene. Elke maand krijgen we een voedselpakket van de kerk en ik ben blij dat ik hier weer naar school kan.”

Kerk in Actie ondersteunt drie organisaties in Griekenland die vluchtelingen opvangen en begeleiden, en kleding, voedsel, zorg en onderwijs aan de kinderen geven.

Ukize (28) vluchtte van Congo naar Oeganda

“Nadat mijn familieleden waren vermoord, ben ik met mijn vrouw en dochtertje uit Congo gevlucht. Na een gevaarlijke reis hebben we God-zij-dank Oeganda bereikt. Het leven is hier zwaar. Het is moeilijk om mijn gezin genoeg te eten te geven. We gaan geregeld met honger naar bed, maar teruggaan naar Congo kan niet.”

In Oeganda verblijven 1,5 miljoen vluchtelingen. Kerk in Actie helpt met materiaal voor onderdak en verblijf, traumahulp en gezondheidszorg aan kinderen.

Van links naar rechts: Dunia, Ukize en Asif

Honor (23) vluchtte van Nigeria naar Nederland

“Ik woon nu bijna vier jaar in Nederland. Ondanks de gevaarlijke situatie in mijn geboorteland Nigeria is mijn asielaanvraag afgewezen. Ik weet niet wat ik moet doen of waar ik heen kan. Bij Villa Vrede heb ik een tweede familie gevonden. Vrijwilligster Esther leerde mij naaien. Het is mijn droom om modeontwerper te worden.”

Kerk in Actie steunt kerkelijke initiatieven die ongedocumenteerden helpen met informatie, advies en scholing.

Shwe Yi (15) vluchtte van Myanmar naar Thailand

“Een half jaar geleden moesten wij uit Myanmar vluchten, omdat er zwaar werd gevochten in ons dorp. Mijn ouders en zes broers en zussen wonen nu in een vluchtelingenkamp bij de grens met Thailand. Voor mij was er plek in een speciaal opvanghuis voor jongeren, waar ik ook naar school kan. Daar ben ik heel blij mee, want ik wil later graag dokter worden.”

Door het militaire geweld in Myanmar zijn twee miljoen mensen op de vlucht geslagen. Velen zitten klem in de grensstreek met Thailand. Kerk in Actie biedt noodhulp, waaronder (mobiele) medische zorg, psychosociale hulp en opvang en onderwijs voor vluchtelingenkinderen.

Asif (16) vluchtte van Afghanistan naar Griekenland

“Ik ben alleen naar Europa gevlucht, zonder familie. Onderweg was ik vaak heel bang. Na een lange, gevaarlijke reis werd ik in Turkije samen met anderen in een gammel, lek bootje de zee opgestuurd. Gelukkig vond de Griekse kustwacht ons. In kamp Moria werden mijn papieren ingenomen, daarna werd ik op straat gezet. Na drie maanden overleven werd ik ondergebracht in een huis voor minderjarige vluchtelingen bij Athene. Hier ben ik veilig, kan ik medische zorg krijgen en naar school.”

Help mee

Wereldwijd ondersteunt Kerk in Actie vluchtelingen met opvang, onderdak, voedsel, medische zorg en onderwijs. Jij kunt helpen! Met jouw gift voor het noodhulpprogramma van Kerk in Actie geef je vluchtelingen hoop op een veilig nieuw bestaan.

Geef nu