Kerken geven vluchtende Oekraïners een plek om te schuilen

Het is oorlog in Oekraïne. In het hele land worden steden gebombardeerd. Miljoenen mensen zijn op de vlucht voor het geweld. In veel steden dreigt een humanitaire ramp. Kerken en hulporganisaties in het hele land doen wat ze kunnen om alle mensen op de vlucht hulp te bieden. Kerk in Actie helpt hen daarbij.

Lokale kerken bieden steun aan de grote stroom vluchtelingen die op gang kwam sinds de oorlog begon. Onderweg zijn er plekken ingericht voor onderdak en wordt voedsel en kleding uitgereikt. De kerk in Kamyanske, in de buurt van de stad Dnipro, is uitgegroeid tot een van de grootste vrijwilligerscentra in de stad. Maria Pahulych, vrouw van de voorganger, coördineert de hulp. “De vreselijke situatie in Marioepol noodzaakt inwoners op de vlucht te slaan. Hier krijgen ze eten, drinken, hygiënematerialen en een plek om te slapen. Veel gezinnen blijven een paar dagen en trekken dan verder.” Er zijn veel mensen die hulp vragen. “Er komt geen einde aan de stroom vluchtelingen, het is een verschrikkelijke situatie”, aldus Maria.

Zwaar te lijden

Ook de kerk van Father Vitaliy Martsyniuk in het plaatsje Fastiv is sinds de oorlog uitbrak een centrum van vrijwilligers geworden. Gemeenteleden kunnen er ook terecht voor mentale hulp in deze vreselijk onzekere tijd. “Alles wat we kunnen doen is bidden en helpen”, vertelt de priester. “Ons dorp ligt in de buurt van Kiev, er vinden veel gevechten plaats. Veel gemeenteleden zijn daarom zelf op de vlucht geslagen.” Vitaliy's kinderen zijn in veiligheid gebracht en verblijven nu in de buurt van Lviv, maar hij en zijn vrouw blijven op hun post om iedereen die het nodig heeft te helpen. “We brengen voedsel en andere eerste levensbehoeften naar mensen in de stad. Daarnaast bieden we vluchtelingen uit Kiev hulp. Zij hebben zwaar te lijden gehad onder aanvallen van Russische troepen.”

Oekraïens gezin in huis

Ook buurland Moldavië vangt vluchtelingen op. De teams van HomeCare, partner van Kerk in Actie en normaal gesproken een thuiszorgorganisatie voor kwetsbare en zieke ouderen, zijn momenteel ingeschakeld bij de noodhulp aan Oekraïners op de vlucht. Directeur Tamara Adasan, directeur van HomeCare, partner van Kerk in Actie, vertelt: “We maken eerstehulppakketten en delen die uit bij de grensposten. In die pakketten zitten hygiënematerialen, vochtige doekjes en medicijnen. Ook nemen onze medewerkers ieder een Oekraïens gezin in huis.”

De oorlog stoppen

Elk team van HomeCare is hard bezig om nieuwe vluchtelingen op te vangen. “Mensen komen moe en gestresst aan. Velen hebben last van diarree, koorts, verstoppingen of andere pijn. Kinderen, huilende moeders, allemaal koud, hongerig en wanhopig.” De medewerkers doen wat ze kunnen. Ze zijn erg verontrust, ook over de bedreiging voor hun eigen land. “Bid voor ons, alleen God kan deze oorlog stoppen.”

Kerk in Actie-partner Moldovan Christian Aid (MCA) biedt ook hulp aan vluchtelingen uit het buurland. De bij deze organisatie aangesloten kerken bieden gevluchte Oekraïners een warme maaltijd en onderdak. Ook worden voedselpakketten uitgedeeld aan mensen in nood.

Hulp blijft dringend nodig

Kerk in Actie werkt al jarenlang samen met kerken en christelijke organisaties die de meest kwetsbare mensen in Oekraïne en Moldavië helpen. Partners in beide landen vangen vluchtelingen op en voorzien hen van voedsel en onderdak. Zij geven aan dat de betrokkenheid vanuit Nederland hen enorm steunt in deze wanhopige tijd. Onze hulp blijft dringend nodig, ook nu!

Geef voor noodhulp aan Oekraïne

Lees ook: