‘Mensen zijn hier letterlijk alles kwijtgeraakt’

Talloze ingestorte gebouwen en heel veel wanhoop. Dat is wat Pepijn Trapman, operationeel directeur Kerk in Actie, aantreft bij aankomst in Aleppo. “Mensen zijn alles kwijtgeraakt, weten niet of hun familie nog leeft. Onze hulp is hier echt heel hard nodig.”

Ongelooflijk zwaar

Onwerkelijk donker was het gisteravond toen Pepijn Trapman gisteravond in Aleppo aankwam. “De elektriciteit is bijna geheel uitgevallen, de temperatuur daalt tot min 4 in de nacht. Voor mensen die geen huis meer hebben, is deze situatie ongelooflijk zwaar.” Bij een eerste ronde door de getroffen stad vanochtend ziet hij veel in elkaar gezakte huizen en scheefgezakte woonwijken. “Mensen durven hun huis niet meer in te gaan uit angst dat het alsnog instort.”

Alles kwijt

Pepijn Trapman is deze dagen in Aleppo om met eigen ogen te zien hoe de hulpverlening gaat en vooral welke hulp nog meer nodig is. “Voor de talloze dakloos geworden inwoners zijn vooral dekens, water en brood ongeloof belangrijk nu”, vertelt Trapman tijdens een bezoek aan een school waar 60 gezinnen worden opgevangen. “Er zijn hier mensen die geen huis meer hebben, die letterlijk álles van het een op het andere moment zijn kwijtgeraakt. Ze zijn blij dat ze hier even kunnen schuilen en eten krijgen, maar de wanhoop overheerst.”

In shock

De verwoestende aardbevingen hebben de levens van miljoenen mensen helemaal op zijn kop gezet. Ook in Aleppo is de situatie nijpend. “Mensen zijn in shock: kinderen zijn hun broertjes en zusjes kwijt, veel mensen hebben een of meerdere familieleden verloren”, vervolgt Trapman. “Het licht in de ogen van deze mensen is echt uit.”

Dat geldt ook voor de hulpverleners die in alle moeilijkheden hun werk moeten doen. Trapman: “Onze collega’s - Kerk in Actie heeft verschillende partnerorganisaties ter plekke, waaronder lokale kerken - zijn keihard aan het werk, terwijl ze soms zelf niet weten of hun eigen familie nog leeft. Onder deze omstandigheden wordt nu hulp verleend.”

Hoe Kerk in Actie helpt in Syrië

ACT, het wereldwijde interkerkelijk netwerk waar ook Kerk in Actie deel van uitmaakt, is direct in actie gekomen met het geven van noodhulp, onder andere in de Syrische stad  Aleppo. Op dit moment worden daar op 232 locaties, waaronder kerken, mensen opgevangen. Slachtoffers krijgen er matrassen, dekens en maaltijden. Voor mensen die niet in opvangcentra verblijven, zijn er keukenkits en voedselpakketten om maaltijden te bereiden beschikbaar. Ook worden er batterij-opladers en hygiënebenodigdheden uitgedeeld. Ondertussen wordt er hard gewerkt aan extra voorraden om aan alle behoeften te voldoen.

Kerk in Actie heeft al een jarenlange relatie met de kerken in Syrië. Vanuit een speciaal herstelfonds is er de afgelopen jaren hard gewerkt aan het opknappen van kapot gebombardeerde kerken in het land. Ook deze kerken functioneren nu als schuilplaats voor mensen die geen huis meer hebben.

Geef voor dit levensreddende werk

Lees ook:

Op 6 februari 2023 werd Syrië getroffen door twee allesverwoestende aardbevingen. Kerken vangen nog altijd dakloze mensen op en voorzien hen van maaltijden, medicijnen en dekens. Vanuit het noodhulpprogramma dat in Syrië al jarenlang actief is, ondersteunt Kerk in Actie deze lokale kerken maximaal.

Blijf op de hoogte van Noodhulp aardbeving Syrië